Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Sveriges Radio står starkt

Publicerad: 12 februari 2013, 09:51

Sedan 2007 har radioreklamen ökat med 18 procent, men andelen av medieinvesteringar har legat still på strax över 2 procent. Ett Europa­snitt för radion ligger på 5 till 6 procent av reklamen.


Samtidigt har en förskjutning ägt rum mellan de två helt dominerande nätverken. MTG Radio som för fem år sedan låg på en lyssnarandel på 23 procent har backat med över 6 procent. Samtidigt har SBS Radio ökat och de två nätverken är i dag jämnstora. Under 2013 skiftar NRJ sam­arbetspartner till SBS som då blir det största nätverket.

För fem år sedan ökade den privata radion sin totala marknadsandel. Sedan dess har den krympt, från 30,4 procent till 25,9 procent. I stället har Sveriges Radios lyssnarandel ökat. Osäkerhet om teknikskiftet till digital radio har också fortsatt.

Radion var före tv i digitaliseringen, men satsningen på dab frystes efter tio år och fortfarande råder osäkerhet om radions tekniska framtid. De första tillstånden att sända digital reklamradio delas ut under 2013.
Men teknikutvecklingen har gått sin egen väg. Enligt vissa undersökningarna lyssnar i dag 11 procent dagligen på radio i mobilen eller via webben och dubbelt så många bland de yngre.

PrognosRadio i mobilen eller på webben kommer att öka, inte minst via podcast. Reklamradions chans att öka sin andel av reklamen ligger i att digital radio tar fart under 2013–2014. Musikradio får det svårt när allt fler gör egna spellistor i Spotify och iTunes. Vinnare bland breda kanaler blir Sveriges Radio, med starkt redaktionellt innehåll, och nischade kanaler som via webb eller digitalradio kan nå sina målgrupper. Bara 6 procent av Sveriges Annonsörers medlemmar tror på en ökning i radio under 2013, enligt Novus undersökning.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.