Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Sveriges Uppdragspublicister blir Swedish Content Agencies

Publicerad: 16 maj 2012, 07:17

Håkan Lövström, ordförande för Sveriges uppdragspublicister.

Mitt under brinnande Guldbladsgala i går kväll meddelade branschorganisationen Sveriges Uppdragspublicister att man byter namn till Swedish Content Agencies.


Ämnen i artikeln:

Sveriges UppdragspublicisterSwedish Content AgenciesHåkan Lövström

I går delades Guldbladet ut, för tolfte året i rad, till de bästa svenska produktionerna inom content marketing och redaktionell kommunikation. Under galan deklarerade Sveriges Uppdragspublicister samtidigt föreningens nya namn.

Bakgrunden till namnbytet är att branschen har förändrats. Medlemsbyråerna, som en gång i tiden började som producenter av tidningar, levererar numera innehåll i alla slags kommunikationskanaler, tryckta såväl
som digitala.

– Namnbytet fokuserar på det som alltid har varit vår kärna – skapandet av ett engagerande och trovärdigt innehåll, säger Håkan Lövström, styrelseordförande i Swedish Content Agencies, i en kommentar.

Namnet har även kopplingar till "content marketing", vilket sedan ett par år tillbaka blivit det etablerade begreppet för branschen internationellt.

–  Det är spännande att vara ordförande för en av de mest vitala  branscherna inom mediesektorn. Allt fler företag och organisationer har  förstått att det är de trovärdiga historierna kring deras verksamhet som  ger en långsiktig effekt. Inom detta område är det vi som jobbar med  redaktionell kommunikation som har expertisen, sa Håkan Lövström till Resume.se tidigare i år.

Håkan Lövström är även vd för Nordiska Tidningsbolaget.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.