Media
Sveriges Uppdragspublicister blir Swedish Content Agencies
Publicerad: 16 maj 2012, 07:17
Håkan Lövström, ordförande för Sveriges uppdragspublicister.
Mitt under brinnande Guldbladsgala i går kväll meddelade branschorganisationen Sveriges Uppdragspublicister att man byter namn till Swedish Content Agencies.
MH
Magnus Helander
I går delades Guldbladet ut, för tolfte året i rad, till de bästa svenska produktionerna inom content marketing och redaktionell kommunikation. Under galan deklarerade Sveriges Uppdragspublicister samtidigt föreningens nya namn.
Bakgrunden till namnbytet är att branschen har förändrats. Medlemsbyråerna, som en gång i tiden började som producenter av tidningar, levererar numera innehåll i alla slags kommunikationskanaler, tryckta såväl
som digitala.
– Namnbytet fokuserar på det som alltid har varit vår kärna – skapandet av ett engagerande och trovärdigt innehåll, säger Håkan Lövström, styrelseordförande i Swedish Content Agencies, i en kommentar.
Namnet har även kopplingar till "content marketing", vilket sedan ett par år tillbaka blivit det etablerade begreppet för branschen internationellt.
– Det är spännande att vara ordförande för en av de mest vitala branscherna inom mediesektorn. Allt fler företag och organisationer har förstått att det är de trovärdiga historierna kring deras verksamhet som ger en långsiktig effekt. Inom detta område är det vi som jobbar med redaktionell kommunikation som har expertisen, sa Håkan Lövström till Resume.se tidigare i år.
Håkan Lövström är även vd för Nordiska Tidningsbolaget.