Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Svidande kritik mot chefer i Aftonbladets framtidsrapport

Publicerad: 14 november 2014, 10:09

Björn Elgstrand.

Aftonbladet anser att man har en unik position i det svenska medielandskapet, men konstaterar samtidigt att man befinner sig i en medievärld där en uppstickare kan få två miljoner läsare på ett par veckor och där 16-åringar inte läser tidningar. Det riktas tung kritik mot chefer att idéer dör på vägen. Det framgår av den så kallade Aftonbladet-rapporten.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetOmni

Rapporten har tagit hundratals timmar att producera och författarna (Aftonbladets publisher Jan Helin gav ett team på sju personer i uppdrag att producera rapporten) slås av att ett ständigt återkommande tema är att Aftonbladets kommunikation inte fungerar.

"Att mandat saknas, oavsett vilken nivå du jobbar på. Att idéer dör på vägen. Att det inte finns en synlig strategi framåt."

Det framgår också att avsikten med rapporten inte är att komma med massa förslag, utan snarare presentera var Aftonbladet står idag.

Aftonbladet konstaterar bland annat att de största konkurrenterna nu också är Facebook, Twitter och Google.

Rapporten har hämtat inspiration från New York Times framtidsrapport, som läckte ut på nätet för ett par månader sedan.

Tidningen konstaterade bland annat att man inte längre är medievärldens nav, att medievärlden inte kretsar kring tidningen och att tidningen snarare kretsar runt medievärld.

Den medievärlden består också av uppstickare som "skamlöst bygger sitt innehåll på andras material", enligt Aftonbladets summering av rapporten.

Här menade New York Times att man ibland gör det så bra att man får trafik på rewrites än vad ursprungsartikeln har fått.

Aftonbladet har också talat med en av författarna, Amy O´Leary, och hon menar att diskussionerna efteråt var det mest värdefulla som kom ut av rapporten.

New York Times fem viktaste punkter blev:
Man måste anställa digitala talanger, det krävs större samarbete mellan affärssidan och redaktionen, man måste bli bättre på data- och analysverktyg, man måste hitta nya sätt att involvera användarna och även söka upp dem och man måste starta ett digitalt strategiteam för att nyhetsdesken ska kunna skifta fokus till "digital first".

Aftonbladet beskriver hur den egna tidningen har gått från att fundera över om man skulle avsluta webbverksamheten vid år 2000 till att senare satsa stort på nätet och haft framgångar där i 20 år, men det var då det.

"Nu står vi återigen inför ett val mellan att satsa på det nya eller att stå kvar. En framtid där det våra läsare finns på nya plattformar. I mobilen, surplattor, på klockar och andra prylar som ännu inte släppts", skriver man i rapporten.

Aftonbladet konstaterar att det finns ett stort glapp mellan medarbetare och chefer och att det är chefens ansvar att utveckla en miljö som får medarbetarna möjlighet att få gehör för sina egna idéer.

"Just nu finns inte det. Om man inte ställer krav på egna idéer kommer inga", skriver man.

Det beskrivs också hur reportern gått från att research, göra intervjuer och skriva en artikel till att göra exempelvis live-inslag från en brottsplats eller presskonferens eller blogga från en reportageresa.

Aftonbladet menar också att många framgångsrika bolag har delat upp sina anställda i team och här är Omni ett exempel på hur man kan jobba inom Schibsted.

Det finns dock stora skillnader mellan Omni och Aftonbladet.
"Omni är en aggreggeringssajt som främst paketerar om andras nyheter. Aftonbladet vill vara en agendasättande nyhetsorganisation, skriver man i rapporten.

Det finns dock en osäkerhet inom Aftonbladet vem som ansvarar för sprida texterna vidare inom sociala medier och här går man och mer mot att det blir reporterns ansvar.

När det gäller utgivarrollen måste ansvarig utgivare vara ständigt närvarande i en digital värld och Aftonbladet vill också ha en ledarskapskultur som bygger på transparens, förutsägbarhet och feedback.

När det gäller rent strategiska frågor ska Aftonbladet agera utifrån strategi och inte taktik.

Det är också oerhört viktigt att själva användarupplevelsen ses som en helhet och hör måste man öka samarbetet mellan avdelningarna för att åstadkomma det.

Användardata måste också ligga till grund för samtliga beslut, enligt Aftonbladet.

I nästa steg föreslår man att man tar in en granskare utifrån, får in fler perspektiv (rapporten omfattar 150 av 400 medarbetare) och att man får in mer mångfald i arbetet.

En anställd har bland annat sagt.
"Kompetens är ett pissord. Vi behöver mer folk som lever online och färre som läser morgontidningen . Precis som det ser ut därute. Vi behöver också mixa upp vår bakgrund."

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

AftonbladetOmni

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.