Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Svidande kritik mot SvD:s nya tv-satsning

Publicerad: 9 Juni 2015, 08:40

Björn Häger kritiserar SvD:s nya tv-satsning med profilen Carolina Neurath. Enligt Björn Häger är det problematiskt att programmet sponsras av Volvo.

Journalisten Björn Häger menar att Volvos sponsring av "Neuraths toppmöte" förstör SvD:s trovärdighet och att intervjun är okritisk. Men tidningen försvarar sig och kallar kritiken "pinsam".


Ämnen i artikeln:

JournalistenSvD NäringslivCarolina NeurathMaria Rimpi

Förra veckan lanserades SvD Näringslivs nya tv-satsning "Neuraths toppmöte". I första avsnittet intervjuar Carolina Neurath finansmannen Christer Gardell. SvD har för satsningen ingått ett samarbete med Volvo Cars.

Nu får upplägget kritik. Björn Häger går i en krönika i Journalisten till hård attack mot programmet som han menar är på tok för mesigt:

"Den granskande journalistiken packar väskan och åker hem."

Björn Häger menar att SvD spelar bort sin journalistiska trovärdighet eftersom intervjun saknar kritiska frågor:

"I TV-inslaget får vi se en hänförd reporter följa 'rebellen' Gardell till den dagliga lunchmatchen i Kungliga tennishallen, där han får säga att han är 'tävlingsmänniska' som nyligen gjort en 'jämn match mot världssexan'."

Vidare skriver Björn Häger att det är djupt problematiskt att Christer Gardell är storägare i AB Volvo:

Gardells riskkapitalbolag är enskilt största ägaren i AB Volvo. Han har nyligen ställt tuffa krav på ökad lönsamhet och driver på att tio miljarder ska kapas i kostnader.

Men SvD Näringslivs chef Maria Rimpi slår tillbaka. Hon menar att den bärande punkten i Björn Hägers resonemang bygger på ett missförstånd,

– Jag tycker att det är pinsamt att han bygger sin kritiska krönika på en sammanblandning mellan AB Volvo och Volvo Cars, säger Maria Rimpi till Resumé.

– De här bolagen har inget med varandra att göra. Det är bara namnet Volvo som är samma. Våra läsare har koll på det.

Maria Rimpi försvarar också upplägget med lite mjukare frågor med att programmet har sin egen nisch och att näringslivstoppar får utstå betydligt hårdare frågor i andra sammanhang i tidningen.

Skulle ni kunna göra en intervju med en hög chef inom Volvo Cars i Neuraths toppmöte?

– Det skulle vi säkert kunna men jag tror inte att vi skulle det. Däremot kan vi såklart skriva kritiskt om Volvo Cars. Det har vi till exempel gjort den senaste veckan.

– Vi har använt samarbetspartners tidigare. Vi går bara in i samarbeten med bolag som är medvetna om att de kan komma att bli kritiskt granskade.

Hur har ni diskuterat konceptet internt före lansering?

– SvD har alltid varit annonsfinansierat. Att ett företag går in som partner är ett nytt koncept. Det diskuteras självklart internt. Trovärdigheten är ju det som SvD vilar på.

Påverkar Volvo Cars innehållet i programmet?

– Nej, redaktionen har inte ens haft en dialog med Volvo Cars. Det är det bara annonsavdelningen som haft.

Vad säger du om den oro från en del kritiker om att den journalistiska trovärdigheten är hotad?

– Jag skulle säga att man bör vara ganska glad att vi jobbar aktivt för att hitta nya intäkter. Annars kommer det inte finns någon kvalitetsjournalistik kvar om tio år.

– Jag förstår att det kommer reaktioner men trovärdigheten är inget vi släpper taget om, säger Maria Rimpi.

Mika Wallgren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.