Media
SVT-cheferna: Så vill vi hjälpa tidningarna ur krisen
Publicerad: 31 oktober 2016, 08:54
Hanna Stjärne, Jan Helin och Anne Lagercrantz.
Hanna Stjärne, Jan Helin och Anne Lagercrantz på SVT listar fyra punkter där public serivce-bolaget kan stötta blödande tidningar.
Ämnen i artikeln:
Public ServicePublic Service-kommissionenMedieutredningenMediebranschenHanna StjärneAnne LagercrantzJan HelinFT
Fredrik Thambert
De kommersiella mediebolagen har tidigare pekat ut public service som bovar i dramat kring deras krisande affärsmodeller. I våras presenterade det gemensamma initiativet Public Servicekommissionen en rapport med ett antal förlag kring hur de anser att SVT, SR och UR bör reformeras.
I dag publicerar Sydsvenskan en debattartikel signerad de tre SVT-cheferna Hanna Stjärne (vd), Jan Helin (programdirektör) och Anne Lagercrantz (chef för nyhetsdivisionen). Trion anser inte att public service är en orsak till tidningskrisen. Men de sträcker ändå ut en hand med fyra konkreta punkter där SVT kan vara och stötta.
"Utifrån samtal med kommersiella publicister och våra egna erfarenheter som chefer i kommersiella medieföretag ser vi några områden där SVT kan bidra mer på sätt som är i linje med vårt uppdrag och gynnar mediemångfalden" skriver de.
1. Samproduktion av program
SVT öppnar nu upp för samproduktion av program och inköp av innehåll från andra mediebolag. Här gäller dock samma krav på opartiskhet, saklighet och relevans om alltid för SVT:s del. Däremot är det inte aktuellt att lägga ut driften av SVT:s nyhetsredaktioner, skriver de.
2. Ökar tidningarnas tillgång till material
SVT för en dialog med Sveriges Tidskrifter om att ge större tillgång till klipp från andra än nyhetsprogram. Men: "Vi ska inte ta pengar från produktionen av nya program för att lösa rättigheter till enskilda kommersiella aktörer".
3. Dela med sig av kunskap
Under hösten bjuder SVT in andra medieföretag till ett möte om digitala användarbeteenden och utveckling inom rörlig bild och data online. "Vi hoppas på ett möte med stor öppenhet kring både framgångar och misslyckanden" skriver SVT-cheferna.
"Vi avser också att öppna för en ny sorts samarbeten när det gäller grävande journalistik där vi och lokala medieföretag samverkar kring research och har som mål att gemensamt publicera. I anslutning till det kommer vi att erbjuda utbildningar där Uppdrag granskning bidrar med sin kompetens".
4. Bjuder in till samtal
Här vill SVT gjuta olja på vågorna i debatten om deras egen roll i mediekrisen.
"En del vill måla upp en konflikt mellan public service och kommersiella aktörer. Public service har samexisterat med tidningarna i nära 100 år. Vår utgångspunkt är att båda krävs för mediemångfalden och demokratin. (...) Public service är inte orsak till tidningskrisen, och kan inte lösa den. Det kan bara tidningsföretagen själva. Men om vi kan hjälpa till vill vi gärna göra det".