Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

SVT: Därför vill vi ha ett tydligare uppdrag online

Publicerad: 16 februari 2017, 13:49

Jimmy Ahlstrand.

Foto: Carl-Johan Söder

Public service-bolagens skrivelser till kulturdepartementet har skapat debatt i branschen. Nu förklarar SVT:s strategichef Jimmy Ahlstrand varför de vill ha ett onlineuppdrag, kunna sprida innehåll på Facebook och slippa den nuvarande förhandsprövningen.


Ämnen i artikeln:

Sofia Olsson OlsénFacebookSVTJimmy AhlstrandThomas MattssonSVT PlayGoogle

Det var Expressens chefredaktör Thomas Mattsson som först uppmärksammade SVT:s, SR:s och UR:s inlagor till kulturdepartementet i sin blogg. "Det är sprängstoff i debatten om mediemångfalden" hävdar han och lyfter bland annat fram att SVT vill ändra grundlagen för att få ett onlineuppdrag och slippa förhandsprövningen av nya tjänster.

"Under våren ska kulturdepartementet formulera direktiven till den nya public service-kommittén, och public service-bolagen lobbar hårt för att etablera sin bild i regeringen. Det är så alla dessa önskemål, som i många avseenden går stick i stäv mot de kommersiella mediehusens marknadsanalyser, ska tolkas" skriver Mattsson i bloggen.

Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén drog inte på smilbanden när hon tog del av public service-bolagens önskemål.
– Public service-bolagen förnekar sig sannerligen inte. I en tid då användningen av media genomgår den största transformationen någonsin, och där de allra flesta mediehus för fullt kämpar med att få sina onlineintäkter att bära, så vill public service utöka sina befogenheter online och i sociala medier, säger hon till Medievärlden.

SVT:s strategichef Jimmy Ahlstrand förklarar att ett nytt onlineuppdrag egentligen inte borde vara en tvistefråga mellan dem och de kommersiella aktörerna.
– Vi har en frihet att utveckla tjänster online. Men vi har ett sändningstillstånd som fokuserar på våra tv-kanaler. Det behövs ett motsvarande uppdrag för onlineverksamheten. Det finns ett stort behov av public service också online baserat det uppdrag vi har i dag, säger han till Resumé.

Att ändra grundlagen blir nödvändigt i sammanhanget.
– Det handlar om hur grundlagen är utformad. Man får bara ge uppdrag i sändningstillstånd. Därför behöver det justeras. Det tror jag att Thomas Mattsson tycker är ganska vettigt. Han har ju varit för att förtydliga vårt uppdrag online. Där finns nog ingen meningsskiljaktighet. Däremot finns olika åsikter om vad uppdraget online bör innehålla.

Vilka begräsningar har ni i dag?
– Vi upplever inte att vi har begränsningar i de här bitarna. Men det är rimligt att det i framtiden är mer likformigt. Om man som tittare tycker att vi är partiska och osakliga i rutan kan man få det prövat. Det kan man inte med det vi gör online.

Samtidigt vill ni ta bort förhandsprövningen så som den ser ut i dag. Varför?
– Det är något vi påpekat länge. Förhandsprövningen bygger på ett brittiskt system som inte är anpassat för svensk lag. Tvärtom vad Mattsson påstår anser inte vi att det är vi som ska sätta gränsen för vårt uppdrag, det är riksdagen som ska göra det. Det vi vänder oss mot är att vi ska gå in till en myndighet och begära att få göra saker som riksdagen redan beslutat att vi ska få göra. Det blir en märklig rundgång i systemet att en myndighet och regeringen ska överpröva vad riskdagen tillåtit. Det som borde prövas är om vi vill gå utanför eller förändra våra ramar. Då bör det prövas i en öppen och transparent process där riksdagen fattar beslut.

Men förhandsprövningen syftar väl till att kolla om ni håller er innanför ramarna?
– Nej. Däremot prövar Granskningsnämnden årligen om vi uppfyllt krav och hållt oss inom ramarna i sändningstillstånd och anslagsvillkor. Men det gäller för så väl våra befintliga tjänster som för nya. Det finns ingen anledning att den prövningen bara ska gälla nya tjänster. Men att man har en extern part som granskar är naturligt. Däremot får inte granskningen bli så detaljerad att den blir styrande, då har man gått för långt.

Ni pratar om risken att hamna på efterkälken mot internationella jättar som Netflix. Men ska SVT konkurrera mot Netflix?
– Kanske inte konkurrera, men vi ska ha ett utbud som kvalitetsmässigt kan mäta sig med vad till exempel Netflix levererar och producerar. Det finns ett svenskt samhällsintresse i att vi har en produktion av tv. Det försöker vi leva upp till.

Ni har fått kritik av bland annat Expressen och Aftonbladet för ert användande av sociala medier. Hur ser du på det?
– Man kan i och för sig fråga sig varför de själva är så aktiva om det är så problematiskt? Vi är inte naiva inför den diskussionen. Det är därför vi har en strategi som syftar till att marknadsföra våra egna tjänster och program eller att hålla publikdialog på de plattformarna. Vi publicerar generellt inte våra program i sociala medier, utan satsar på våra egna plattformar som SVT Play.

Men ni lägger även ut ert innehåll och delar med er av data?
– Vi menar att vi inte gör det i någon större utsträckning. Vi publicerar i allt väsentligt länkar till innehåll på våra egna plattformar. Samtidigt, är man aktiv i sociala medier, och det är vi, så lämnar man ifrån sig data. Men det är en större diskussion som måste föras i samhället. Är det rimligt att exempelvis Google och Facebook samlar och lagrar data om oss?

Fast ni lägger ju också ut klipp direkt på Facebook?
– Inte normalt sett. Marknadsföring ja, men inte originalpublicerade klipp. Det händer att vi begår misstag. Men det handlar om sekunder eller minutrar. Vi publicerar över 20 000 timmar innehåll i våra kanaler. Man måste ha proportioner.

Hur ser du på mediebolagens rädsla över att det ni gör snedvrider konkurrensen?
– Jag kan förstå att de är oroade över medieutvecklingen. Men det skjuter in sig på fel fråga. Det finns frågor som har större påverkan på sista raden. Exempelvis hur de globala plattformarna påverkar de nationella aktörerna.

Men kritiken handlar om att ni gör Facebook ännu starkare genom att publicera ert material där?
– Men varför gör bolagen själva det i så fall? SVT lägger ut länkar som leder användarna till våra egna plattformar, och den eventuella positiva påverkan vi har på de globala aktörerna är minimal. Alternativet att inte finnas där, men då blir det svårare att nå publiken vilket ligger i vårt uppdrag. Vill man diskutera makten som Facebook har över samhällsdebatten är det andra frågor som är viktigare. I Europa diskuteras exempelvis om man kan få Google och Facebook att tydligare bidra till den nationella journalistiken. Det har större påverkan än den här frågan.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.