Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

SVT hashtagade #gbgftw under artikel om dödsskjutning

Publicerad: 16 april 2015, 14:29

Skärmdump från Twitter

Efter att SVT Nyheter Väst använde hashtagen #gbgftw när de twittrade ut en artikel om dagens dödsskjutningar i Göteborg har kritiska röster höjts på sociala medier.


Ämnen i artikeln:

SVTEmanuel Karlsten

Vid lunchtid i dag twittrade SVT Nyheter Väst: "Två personer ihjälskjutna på kort tid i Göteborg. Följ händelseutvecklingen: #gbgftw".

Flera har reagerat över att hashtagen användes i samband med en artikel om dödsskjutningar eftersom den är en förkortning av "Göteborg For The Win". En av dem som är kritisk är Emanuel Karlsten, programledare för P4 Extra och krönikör i GP, han skriver: "Twittrande Sverige, vi måste verkligen sluta med den taggen #gbgftw". En annan twittrare skriver: "@svtvast @svtnyheter ok, förklara för mig hur två dödsskjutningar är "ftw". En tredje: "@svtvast Ärligt talat? FTW?".

Josefin Ziegler, redaktionschef och ansvarig utgivare på SVT Nyheter Väst, kommenterar för Resumé hur de tänker kring användandet av hashtagen.

– Vi har använt hashtagen som en allmän Göteborgshashtag, precis som många andra medier. Inte jätteflitigt, men ibland – och då både i negativa och positiva sammanhang. Men om hashtagen leder till missuppfattningar finns det absolut anledning att ompröva användandet av den. Vår avsikt har hela tiden varit att med hjälp av hashtagen få igång en diskussion och nå ut till folk som är intresserade av Göteborg.

Kan du förstå reaktionerna som väckts i dag?
– Absolut, men det beror helt på hur man uppfattar den här hashtagen från början. Jag tycker att det är jättebra att det kommer igång en diskussion kring användandet av – och val av – hashtags. Vår avsikt var inte att det skulle uppfattas på det här sättet, men vi har inte fått den här typen av reaktioner tidigare.

Linnéa Kihlström

Ämnen i artikeln:

SVTEmanuel Karlsten

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.