Media
SVT köpte riktade Facebook-annonser mot Sportbladets följare
Publicerad: 7 februari 2017, 09:43
Foto: Wikimedia Commons
Förra veckan uppmärksammade Aftonbladets Erik Carlsson att SVT köper Facebook-annonser riktade mot Sportbladets följare. "Det var ett misstag", säger Christer Mellstrand, marknadschef på SVT.
SVT:s förhållande till sociala medier har länge varit omdiskuterat. Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen, och Jan Helin, f.d chefredaktör på Aftonbladet och nuvarande programdirektör på SVT har varit några av de flitigaste kritikerna. Helin har den senaste tiden, av logiska skäl, tonat ned sin kritik. Huvudsakligen har kritiken bestått i att SVT sprider sitt material i sociala medier och på så sätt göder företag som Facebook och Twitter med både innehåll och data, utan att dela med sig av materialet till svenska aktörer.
Förra veckan uppmärksammade Aftonbladets sociala medie-chef Erik Carlsson att public service-bolaget även valt att rikta Facebook-annonser mot Sportbladets följare.
"SVT ger alltså bort sitt licensfinansierade innehåll till Facebook. OCH köper FB-annonser för att rikta till Sportbladets följare?!" och "Om vi kör klippet på vår FB-sida skickar SVT hot om stämning. Men att betala FB och rikta till våra följare är ok." skrev han i två tweets.
Annonseringen fick även Thomas Mattsson att reagera. I ett blogginlägg skriver han:
"Jag tycker egentligen inte att det är så konstigt att Hanna Stjärne, vd för SVT, och hennes medarbetare låter publicera material i utländska sociala medier istället för att låta Bella Levy, chef för Expressen TV, och andra svenska aktörer få vidaresprida samma innehåll. Det är heller inte så konstigt att SVT använder svenska licensbetalares pengar för att göra reklam på amerikanska sajter.
För det är så systemet ser ut nu, och den som är ansvarig för att det ska bli en förbättring är kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke".
Christer Mellstrand, marknadschef på SVT, berättar nu för Resumé att annonseringen var ett misstag.
– Det här är ett misstag från vår sida. Vi ska inte sponsra inlägg riktade mot andra företags varumärken utan jobbar mot olika intressegrupper. I det här fallet ville vi nå sportintresserade unga män. Samtidigt tycker jag det är viktigt att lyfta proportionerna, det handlar om en investering på mellan 500 och 700 kronor där vi nått maximalt 1000 personer.
Hur kan ett sånt här misstag slinka igenom, har ni varit otydliga i era riktlinjer?
– Vi är väldigt tydliga i de här frågorna, misstaget handlar om den mänskliga faktorn. SVT har en en väldigt liten budget när det gäller marknadsföring som vi försöker använda på ett så effektivt sätt som möjligt. Den senaste tiden har vi minskat våra publiceringar på YouTube och våra generella medieinvesteringar. Huvudsakligen försöker vi jobba med organisk räckvidd och lägga vår marknadsföringsbudget hos lokala medierkanaler som Aftonbladet eller Visual Arts, säger Christer Mellstrand.