Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

SVT kör miljonkampanj på nätet för SVT Play

Publicerad: 6 februari 2009, 09:58

Satsningen brakar loss till tonerna av Melodifestivalen.
SVT går på lördag ut i en stor kampanj signerad F&B  för sina nya webbspelare SVT Play.
– Vi gör en bred kampanj för nätet, vilket vi aldrig gjort tidigare, säger Helga Baagøe, kommunikationsdirektör på SVT.


Läs mer

Kampanjen rullar under två månader framåt och avslutas i mars.
– Det är en jättestor satsning från vår sida och vi köper medieutrymme i de riktigt stora och breda sajterna som aftonbladet.se, dn.se och flera stora lokaltidningar.

Att SVT köper externt medieutrymme hör till ovanligheterna.
– Det har hänt att vi gjort det för enstaka programsatsningar, när det varit riktat mot en speciell målgrupp. Det här är första gången vi går ut i en bred kampanj under lång tid.

Helga Baagøe vill inte uppge storleken på medieinvestering.
– Jag gissade att du skulle fråga, men vi det är inget vi berättar av konkurrensskäl. Men jämfört med andra kommersiella kanalers satsning är vår budget försvinnande liten, säger hon.

Men det handlar väl om miljonbelopp?
– Ja, det gör det.  Och det är motiverat eftersom SVT Play är en sådan stor satsning för oss.

Det är också en tjänst som många verkar uppskatta?
– Vi hade 200 miljoner starter under förra året och enligt Sifo har vi 1,1 miljoner användare varje vecka på Play vilket motsvarar drygt 265 000 tittare per dag.  Men den här kampanjen vänder sig i första hand till dem som idag inte använder sajten.

Lanseringen binder samman tidigare kampanjer, som SVT genomfört sedan starten.
–  Det här fri television på tittarnas villkor, 53 års väntan är över.

Den nya spelaren har redan funnits ett par veckor  i en betaversion, med bland annat fler sökmöjligheter och bättre bild.
En nyhet är att serier kommer att ligga kvar i 30 dagar efter att sista avsnittet har sänts.

I USA lägger de stora tv-kanalerna redan ut sina serier på nätet efter att de sänts, men de går i dag inte går att nå via svenska ip-nummer: Kan ni hitta en liknade lösning med de amerikanska bolagen?
– Ambitionen är att visa så mycket som möjligt, men det är ofta svårt att lösa rättighetsfrågorna.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.