Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”SVT och SR tvingades bli vassare”

Publicerad: 28 Januari 2013, 11:36

Foto: Magnus Bergström. Beskuren.

SvD:s kulturchef Martin Jönsson delar inte förläggaren Svante Weylers bild att arvet efter Stenbeck är en värld av: ”förytligande, kommersialisering och förnedring.” Han menar snarare att Stenbeck gjorde att SVT och SR tvingades vässa sitt utbud och står starkare kvalitetsmässigt än på mycket länge.


Ämnen i artikeln:

Jan StenbeckSVTMartin Jönsson

Martin Jönson tycker att SVT:s dokumentärserie om Jan Stenbeck höll utomordentligt hög kvalitet. Han konstaterar samtidigt att många har velat kommentera och nyansera bilden av mogulen efteråt.

Här  exemplifierar han bland annat med att att författaren och journalisten  Göran Rosenberg uttryckt sin fascination inför att den: ”ständigt  vinstjagande Stenbeck också finansierade den långt ifrån kommersiellt  gångbara tidskriften Moderna Tider.”

Göran Rosenberg menar bland annat  att detta gav upphov till en journalistik som inte är möjlig idag.

Ann-Charlott  Altstadt replikerade på Aftonbladet kultur och skrev att hans Moderna Tider  snarare blev en: "marionett för de nyliberala samhällskrafter som byggde  om vårt välfärdsland till en marknadsplats.”

Martin Jönsson tar sedan  upp förläggaren Svante Weylers Expressen-inlägg i veckan. Han ser ett arv han  gärna hade varit utan: ”en framväxande värld av förytligande,  kommersialisering och förnedring.”

Martin Jönsson håller dock inte med:
”Weyler svartmålar, med slarvig penna och bristande kunskap, och missar helt den stora bilden.”

Martin  Jönsson tycker visserligen inte att Stenbeck ska sättas på: ”en  piedestal”, men anser att Stenbecks arv framförallt handlar om att han  rev ner strukturer.

Här anser Martin Jönsson också att detta har fått långtgående effekter för public service-bolagen SVT och UR:
”De  har tvingats bli vassare, både när det gäller att nå ut till publiken  på nya sätt och genom att renodla sitt programinnehåll. Motsvarande  process kan man se inom de flesta branscher där Stenbecksfären klev in  som ny aktör.”

Han avslutar med: ”man måste vara bra enögd för att inte se att den utvecklingen i stort varit av godo, inte av ondo.”

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.