Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

SVT om prinsbröllopet: Det blir en förlustaffär

Publicerad: 3 Juni 2015, 13:49

Den 13 juni gifter sig Carl Philip och Sofia framför tv-kamerorna.

Foto: Simon Vallin, SVT.

Medieintresset är stort när Carl Philip och Sofia gifter sig om mindre än två veckor. Bland annat har Expressen TV köpt rättigheterna till hela ceremonin. Men SVT kommer inte att gå plus på affären. "Nej, det har vi inte ens försökt", säger Thomas Hall, programchef för nöje på SVT.


Ämnen i artikeln:

Malin RoosThomas HallSVT

Den 13 juni är det dags för den tredje och sista medlemmen i kungafamiljen att lägga singellivet bakom sig. Carl Philip och Sofia gifter sig i Slottskyrkan i Stockholm och medierna kommer att vara där och följa varje steg.

Men det går ändå inte att jämföra med när Victoria gifte sig 2010.

– Det är alltid större med en kronprinsessa.  Men visst finns det ett intresse. De nordiska länderna är intresserade och även Österrike, Holland och såklart Tyskland, säger Cecilia Larsson, ansvarig för de utländska sändningsrättigheterna på SVT.

SVT har tv-rättigheterna och förhandlar just nu med en rad aktörer om att sälja hela eller delar av bröllopet. Som vanligt kan EBU-medlemmar, alltså andra public service-företag, använda materialet utan kostnad. De kommersiella aktörerna behöver dock betala.

Det har till exempel Expressen gjort. Hela SVT:s sändning kommer att gå att titta på under vinjetten "Primetime" på Expressen TV. Och kvällstidningen satsar stort.

– Det här är mer än ett bröllop. Vi sänder hela dagen med många live-tv team ute, säger programledaren Malin Roos i ett pressmeddelande.

Varken Expressen eller SVT vill berätta vad rättigheterna är värda. Enligt uppgift till Resumé ligger prislappen på en miljon kronor men det dementeras av SVT:s programchef Thomas Hall.

– Så mycket är det inte, det är avsevärt mindre, säger han.

Dock bekräftar han att SVT sitter i samtal med flera mediehus och att intresset bland svenska och utländska medier ligger i linje med tidigare kungliga bröllop. Han vill dock inte avslöja vad hela produktionen kostar eller hur stor den är jämfört med andra stora SVT-satsningar.

Kommer ni gå plus på den här affären?

– Nej, det har vi inte ens försökt säger Thomas Hall.

– Egentligen är ju vår drivkraft att få spridning och uppmärksamhet för den här händelsen och sedan få in lite kostnadstäckning.

Mika Wallgren

Ämnen i artikeln:

Malin RoosThomas HallSVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.