Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

SVT rasar efter programledarens reklam

Publicerad: 5 Oktober 2016, 06:35

Ann Söderlund reklam för Colorama bryter mot SVT:s regler, Yahoo anklagas för spionage och Liv Strömquist rasar mot H&M:s kommunikation. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

InstagramSVTKenza ZouitenYahooColoramaAnn Söderlund

SVT rasar efter programledarens reklam
I Coloramas reklamkampanj syns Ann Söderlund måla och få råd för experter. Allt vore frid och fröjd om hon inte, bara två veckor tidigare, hade varit programledare för "Djävulsdansen" i SVT. SVT:s tillförordnade programchef för kultur och samhälle Martin Vårdstedt säger att reklamfilmen strider mot SVT:s policy och att hennes medverkan aldrig hade blivit godkänd om hon hade frågat.
– Vi ser väldigt allvarligt på det här, säger Martin Vårdstedt till Aftonbladet.

Yahoo anklagas för spionage
Yahoo ska ha gått med på att skanna av hundratals miljoner användares epostkonton på uppdrag av säkerhetstjänsterna NSA och FBI. Det hävdar flera källor med insyn för Reuters. Under 2015 uppges it-jätten ha byggt ett program för att söka igenom kundernas mejl efter specifik information som säkerhetstjänsterna var ute efter. Anledningen till upplägget är ett hemligstämplat regeringsdirektiv som Yahoo gick med på att uppfylla, skriver Reuters.

Konkurrenterna: Vi spionerar inte
Efter Reuters avslöjande att Yahoo går igenom hundratals miljoner användares epostkonton på uppdrag av den amerikanska säkerhetstjänsten uppger nu Google och Microsoft att de inte spionerar. "Vi har aldrig ägnat oss åt hemligt skannande av mejltrafik som det som rapporterades om Yahoo i dag", skriver en talesperson för Microsoft till CNBC. Google uppger att de aldrig har fått någon sådan förfrågan. "Men om vi fick det, skulle vårt svar helt enkelt vara: Aldrig i livet", skriver en talesperson till CNBC.

Serietecknaren rasar mot H&M:s kommunikation
Med Forsman & Bodenfors som byrå har H&M i flera kampanjer försökt utmana stereotyper och skapa kommunikation bortom den generiska modereklamen. Höstkampanjen utmanar synen på kvinnlighet och har blivit hyllad världen över. På Instagram ger serietecknaren Liv Strömquist kraftig kritik mot kommunikationen i ett inlägg som hittills fått 2500 gilla-markeringar.

"Om h&m nu ska "omdefiniera" vad det är att vara "ladylike" eller vad fan det är de håller på med, tycker dessa kvinnor är ett bra exempel på några som "omdefinierar kvinnorollen" när de arbetar fackligt MOT H&M för att få rättigheter under tiden som de GER SINA LIV åt att stå i fabriker och sy fula linnen vi ska köpa tusen i veckan för 50 spänn styck.#ladylike #hm", skriver hon och bifogar en skärmdump från en artikel om missförhållanden i klädkedjans fabriker i Kambodja från i april i år.

H&M ökar ägandet i Kenzas startup
För fyra år sedan grundade Gustav Springfeldt, Kenza Zouiten och syskonen Aleks Subosic och Dejan Subosic det "digitala modehuset" och e-handelsföretaget Ivyrevel. Bolaget, som i fjol omsatte 7,2 Mkr med en förlust på 5,1 Mkr, tog sommaren 2015 in 20 Mkr i finansiering från H&M. Nu fyller bolaget med ett konvertibellån, som även det ställs ut till H&M, på drygt 5 Mkr. Det skriver Di Digital.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.