Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

SVT:s Fotbolls-VM-sändningar fälls

Publicerad: 21 December 2018, 11:43

Svenska landslagets lagkapten Andreas Grankvist gör 1-0 mot Sydkorea i öppningsmatchen som SVT sände.

Foto: SVT Play

Granskningsnämnden fäller SVT för utformningen av sponsringsmeddelanden i samband med sändningarna av fyra VM-matcher. Bland annat Sveriges öppningsmatch mot Sydkorea.


Ämnen i artikeln:

SponsringBjörn RietzSVT

Graskningsnämndens beslut gäller matcherna Ryssland–Saudiarabien, Sverige–Sydkorea, England–Belgien och Ryssland–Kroatien i SVT 1 och SVT2. Anmälarna hävdar sammanfattningsvis att SVT sände reklam under matcherna.

SVT Sport framhåller att de följt bestämmelserna för hur sponsringsmeddelanden ska utformas. Att det sponsrade företaget visas med en tydlig koppling till sporten genom att ha en fotboll i centrum för sponsringsmeddelandet.


Granskningsnämnden slår fast att det inte sändes inte någon reklam under de aktuella sändningarna. Däremot brast SVT i utformningen av påannonseringen för ett av varumärkena

Nämnden bedömer att tillägget "svenska" gav sponsringsmeddelandet en "säljfrämjande utformning" som gick över den förklaring som är motiverad för att identifiera sponsorn. Utformningen strider därför mot bestämmelsen i just det avseendet.

Nämnden fastställer avgiften till 50 000 kronor.

Nämnden fastställer avgiften till 50 000 kronor.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

SponsringBjörn RietzSVT

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.