Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

SVT:s nyhetsankare utnyttjad i bantningsreklam

Publicerad: 12 maj 2014, 06:27

Rapport-ankaret Lisbeth Åkerman påstås gå i god för effekterna hos en bantingsprodukt. SVT-ledningen går till attack mot Tomas Brolin och rysk media kallar Conchita Wursts seger i Eurovision för ett "tecken på förfall i väst". Det är några av nyheterna i Helgsvepet.


SVT:s nyhetsankare utnyttjad i bantingsreklam
SVT:s nyhetsankare Lisbeth Åkerman har utnyttjats i en bantningsreklam på nätet.  I annonser med hennes namn och bild påstås det att hon går i god för produktens effekt.
–  Det känns väldigt obehagligt att någon utger sig för att vara jag, och  försöker sälja saker. Det är totalt otänkbart för mig att delta i någon  form av reklam eftersom det strider mot mitt uppdrag som journalist,  säger Lisbeth Åkerman till SVT.se

SVT skickar jurister på Brolin
Tomas  Brolins bolag har startat en Facebook-tävling där man kan vinna ett  dammsugarmunstycke. Munstycket ska vara signerat "Mästarnas  mästare"-programledaren Micke Leijnegard och finalistenThomas Ravelli,  samt Brolin själv. Det strider mot SVT:s regler – och SVT kopplar nu in  jurister mot Brolins bolag, skriver Expressen.

”Tecken på förfall i väst”
Ryska  medier är inte nådiga efter att Östterikes representant Conchita Wursts  vunnit årets Eurovision-tävling. Ryssland försökte få artisten  avstängd och sedan ville man blockera artistens framträdande, men EBU sade nej.
Radio Echo i Moskva citerade en  politiker menar att Österrikes seger är ett ”tecken på förfall i väst”,  enligt DN. Izvestia skriver att personer som Conchita Wurst hitta på  tivoli, men att låten var bra och värd att lyssna på men då ska man inte ha  på bilden för att slippa ”distraheras av skägget”. Internettidningen  DNI.ru kallar vinnaren för ”den mest skandalösa och karismatiska i år”.

Han är reklamarnas bästa vän
Entreprenören  Carl Ander lanserade en gratis mobiloperatör för femton år sedan men  satsningen slutade med börskrasch och konkurs. Sedan december förra året  gör han ett nytt försök med bolsget Wifog, som redan har 60 000 kunder.  Affärsidén går ut på att kunderna kan tänka sig att se några minuter  reklam i mobilen varje dag i stället för att betala, enligt DI.
"Kommunikation  ska vara gratis. Det finns ingen anledning för oss att betala en massa  pengar för att ringa och surfa när vi till exempel ser på tv gratis i  utbyte mot att vi också ser reklam", säger Carl Ander, entreprenören  bakom bolaget.

Efter HBO: startar afrikansk Netflix-kopia
Peter  Ekelund sålde HBO Nordic och fick 100 miljoner kronor, enligt DI. Han  är nu aktuell för att ge sig in på den västafrikanska tv-marknaden och  ska starta en Netflix-kopia. Han backas också upp med en halv miljard  kronor i riskkapital från svenska investerare, enligt DI.

Ravelli vinner ”Mästarnas Mästare”
Två  målvakter gjorde upp om segern i SVT-succén ”Mästarnas Mästare" – Thomas  Ravelli och Tommy Söderström, den förstnämnda gick segrande ur striden,  enligt DN som refererar till TT.
– Det blev mer eller mindre en chock för mig, säger den folkkäre fotbollsspelaren, säger Thomas Ravelli.

Arga Snickaren gör en Hell´s Kitchen
Tv-profilen  Arga Snickaren, Anders Öfvergård, ska låta sitt restaurangprojekt  Sjögräs vid Mariatorget på Södermalm bli ett tv-program på Kanal 5. Vid  restaurangen, som heter Angry Diner, ska man lära upp tio arbetslösa att  jobba i krogbranschen och vinsten är en fast anställning. Liknande  koncept har tidigare använts av bland annat Gordon Ramsay i Hell´s Kitchen och  Jamie Oliver på hans restaurang Fifteenth, enligt SvD.

Murdoch planerar jätteaffär
Mediemogulen  Rupert Murdochs planerar en storaffär. Hans bolag 21st Century Fox vill  slå samman sitt ägande i de europeiska tv-bolagen BSkyB, Sky  Deutschland och Sky Italia. Diskussionerna ska enligt uppgifter ha  pågått i flera månader och affären kan komma att presenteras till  sommaren, rapporterar Reuters (via Omni).

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.