Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

SVT sämst på miljön

Publicerad: 25 juni 2008, 14:05

Dagstidningarna är bäst på miljöarbete, statens mediebolag sämst. Det visar en genomgång av de  stora mediekoncernerna som Resumé har gjort i samarbete med Miljöaktuellt. Sveriges Television och Sveriges Radio har knappt kommit i gång med miljöarbetet, medan Svenska Dagbladet, Aftonbladet och MTG har kommit längre.


SVT och SR har knappt kommit igång med miljöarbetet. Bilden är ett montage.

Medierna satsar stort  på miljöjournalistik och ger gärna goda miljöråd. Men själva är de på sin höjd halvbra på miljöarbete, visar vår granskning. Många har ett yrvaket intresse för frågan, alla har någon allmänt hållen miljöpolicy, några har utsett miljöansvariga och ett fåtal bedriver ett systematiskt och tydligt redovisat miljöarbete.

Tidningarna har kommit längst, helt enkelt därför att de måste. Papper, tryck och transporter är stora miljöbovar.

De arton tidningar som deltar i Mintprojektet (ett miljönätverk för tidningar och tidningstrycke-rier som tar fram miljönyckeltal) är föregångare, men den stora frågan är vem som ska klimatneutralisera papperet. Tv-bolagen pysslar inomhus med sopsortering, resepolicy och frågan om tjänste-bilar.

Mediedominanten Bonnier har den bästa organisationen på papperet. Men deras stora affärs-områden för tidskrifter och böcker har en bit kvar till det snövita miljösamvetet. Böcker trycks i Asien, tidskrifter fraktas från Polen och stora volymer prenumerationsgåvor inhandlas i Kina.

Näst största mediekoncern är familjen Hjörnes Stampen som tillhör kategorin nyväckta. Medan -energin har ägnats åt strukturaffärer inom landsortspressen har miljöfrågorna hanterats lokalt. Tryckerierna bedriver ett strukturerat miljöarbete, eftersom kunderna kräver det. De övriga företagen i koncernen har inte kommit lika långt.

Svenska Dagbladet har fått fart på miljöprojekten, men uttrycker djup misstro mot vissa företag som erbjuder klimatneutralisering. Systertidningen Aftonbladet deltar i Mintmätningarna som ger en god grund för ständiga förbättringar.

I tv-branschen sticker MTG ut med många små, men praktiska miljösatsningar. Sämst är märkligt nog statens mediebolag, SVT och SR, som har kommit så sent ur startgroparna att det ännu inte finns rimliga jämförelsetal. Och miljöbilar är sällsynta som strutsar på Gärdet.

Vi har frågat de stora medieföretagen om: miljö-ansvarig person, miljöpolicy, handlingsplan för mijlöarbetet och miljöredovisning. Svaren varierade stort.

Läs Resumés granskning av mediernas miljöarbete i pappersutgåvan

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.