Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

SVT svarar på kritiken mot hyllningen på Idrottsgalan

Publicerad: 16 Januari 2018, 07:30

SVT får kritik efter sin hyllning till Anna Holmlund, Anna Hedenmo tycker att journalistiken har misslyckats och Martin Gelin tror att Facebooks ändrade strategi beror på längtan till Kina. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterFacebookSVTAnna HedenmoMartin GelinMark ZuckerbergIdrottsgalan

Under gårdagens Idrottsgala hyllades skidåkaren Anna Holmlund med ett inslag från karriären och olyckan hon råkat ut för och kampen tillbaka. Hyllningen möttes av stående ovationer från publiken, men Anna Holmlund var tvungen att lämna sin plats.

Enligt pojkvännen Victor Öhling Norberg hade de inte förvarnats om inslaget.

– Det var så klart en väldigt fin hyllning, men det var också väldigt jobbigt för Anna att se det där. Att höra på en film på stor skärm där någon säger att man aldrig kan åka skidor igen... Jag tyckte inte att det var helt hundraprocentigt måste jag säga, sa Victor Öhling Norberg till Expressen efter galan.

Liselotte Englund, forskare i traumajournalistik kallade inslaget "omdömeslöst och ogenomtänkt" av SVT på sin Twitter.

– Om hon tycker det och hon har rätt i det så är ju det jättetråkigt. Jag kan tyvärr inte riktigt bemöta det. Jag är inte ett dugg expert på trauman, det är jag verkligen inte. Jag kan förhoppningsvis kanske göra tv och i det här fallet så är det ett produktionsbolag som producerar det åt SVT, säger Anders G Carlsson, projektledare på SVT, enligt Expressen.

– Vår ambition var ju naturligtvis att hylla denna hjälte. Sen om vi inte lyckas med det så är det jättetråkigt och det är jag den första att beklaga. Men det var ju naturligtvis det vi ville göra.

Anna Hedenmo: Journalistiken har misslyckats under #metoo
Rädslan för att granska det goda kan ha satt den journalistiska reflexen ur spel. Det menar journalisten och programledaren Anna Hedenmo i en debattartikel i Expressen.

Hon är kritisk mot en rad punkter som kunde granskats journalistiskt, till exempel hur många av kvinnorna som skrev under uppropen som själva utsatts för sexuella trakasserier och hur många som skrev under för att stötta kolleger.

"Den annars så kritiskt granskande journalistkåren svalde tacksamt varje ny dags siffror över utsatta kvinnor i olika yrkesgrupper, och budskapet som kablades ut till tittare, läsare och lyssnare var glasklart: Kvinnor i dagens Sverige utsätts för sexuella trakasserier i en tidigare okänd omfattning, och i alla tänkbara miljöer och branscher. Ingen går säker", skriver Anna Hedenmo innan hon slår fast:

"Kanske är det just i revolutionstider, när alla springer åt samma håll, som behovet av den kritiskt granskande journalisten är som allra störst."

"Facebooks förändringar handlar om att nå Kina"
I förra veckan smällde en smärre bomb ner i Facebookvärlden. Vd:n Mark Zuckerberg meddelade att den sociala mediejätten från och med nu skulle premiera relationer mellan människor, snarare än att bereda plats för företagens (ofta) envägskommunikation. Förändringarna sades vara nödvändiga för att förbättra upplevelsen för Facebooks två miljarder användare. Men i en analys i Dagens Nyheter tror Martin Gelin snarare att de handlar om att slå sig in på den kinesiska marknaden, som idag har fler än 700 miljoner internetansändare.

"Nu tar dom de första myrstegen mot att förvandla Facebook till en mer oförarglig plattform, som kan etablera sig i auktoritära länder utan att regeringarna där behöver bli allt för oroliga över att dissidenter och regimkritiker ska använda plattformen för att mobilisera politiskt motstånd", skriver Martin Gelin.

Twitter försvarar sina anställda
Den konservativa aktivistgruppen Project Veritas anklagar Twitters anställda för att övervaka privat användardata, inklusive direktmeddelanden. För några dagar sedan postade gruppen ett klipp som säger sig visa Twitterpersonal som pratar om att de kommer åt användardata. Nu uttalar sig en talesperson till Buzzfeed:
– Vi arbetar inte proaktivt för att övervaka direktmeddelanden. Punkt slut.

Aller Media startar nytt affärsområde inom data
Refinery ska Aller Medias nya affärsområde inom data heta. Det ska erbjuda detaljerade intressedata där "extremt specifika intressen" kopplas till användare som på ett eller annat sätt interagerar med Aller Media och släpps nu för annonsörer och partners. Syftet är att möjliggöra effektivare marknadsföring. Det meddelar Aller Media själva i ett pressmeddelande.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.