Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 12 februari 2013, 09:34
Kvart i tio måndagen den 15 oktober 2007 tryckte kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth, TV4:s vd Jan Scherman och SVT:s programdirektör Annie Wegelius på var sin knapp och inledde en ny epok i svensk tv.
De släckte de sista analoga sändarna i Skåne och hela landet var digitaliserat. Äntligen fanns frekvenser för nya nischade kanaler och nya tjänster.
Tv-tittandet har sedan dess kännetecknats av fyra huvudtrender:
• Traditionellt tv-tittande har minskat i takt med ökad användning av mobiler och surfplattor. Den dagliga räckvidden faller sakta.
• Public service-kanalerna har brutit en lång trend av fallande tittartidsandelar och ökar på bekostnad av de kommersiella kanalerna. Tittarna ägnar mer tid åt SVT varje dag, men mindre åt övriga kanaler.
• Det tidsförskjutna tittandet har ökat liksom splittringen på allt fler kanaler. Playfunktionen har ersatt hårddiskbandare och gjort tittandet mer flexibelt.
• Tv har ökat sina andelar av reklaminvesteringarna, men har de senaste åren underlevererat, tvingats säga nej till annonsörer eller betala tillbaka reklampengar.
SVT dominerar och förstärker sin ställning bland de äldre målgrupperna. Men de kommersiella kanalerna har inte förmått att fånga de yngre målgrupperna i motsvarande grad. Reklamkanalernas försäljningsframgångar de senaste åren kan i hög grad tillskrivas printmediernas kräftgång. Samtidigt har de hittat nya mindre annonsörer på de lokala marknaderna och nya intäktsströmmar än klassisk spotförsäljning.
PrognosDet blir allt svårare för annonsörerna att hitta sina målgrupper snällt sittande i tv-soffan vid en viss tid. Ett program kan lika gärna ses i surfplattan på bussen eller under ett tråkigt jobbmöte. Tittarsituationen påverkar värdet av kontakterna. Å andra sidan kan tittaren välja en tid då uppmärksamheten är optimal. Samtidigt blir det allt lättare att aktivt undvika reklaminslagen. Traditionell tv väntas fortsätta minska, men ändå behålla sin ställning som stark reklamkanal. Nya affärslösningar i form av helfinansiering, sponsring eller produktplacering blir allt vanligare.