Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

SVT toppar mediekampen

Publicerad: 30 Juni 2015, 08:39

Fridfulla Almedalen invaderas av politiker. pr-konsulter – och inte minst medier.

Foto: Jonaldos/Wikimedia Commons.

Sveriges Television har vunnit mediekampen i Almedalen. I alla fall om man räknar antalet medarbetare.


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2015Almedalen

Dagliga Almedalstidningar, sändningar från morgon till sen kväll, utfrågningar, mingel och jippon. Mediehusen gör allt för att överträffa varandra. Men ingen slår Sveriges Television när det gäller antalet medarbetare. SVT har 80 personer på plats, 20 färre än i fjol.
– Dels beror det på att det inte är valår, dels på att vi slimmat organisationen som ligger utanför programverksamheten efter den kritik vi fick i fjol, säger Catarina Wilson, presschef på SVT.

Hur mycket pengar SVT:s satsning kostar vill de inte svara på.
– Vi har affärsavtal med andra som vi av sekretesskäl inte redovisar, säger Catarina Wilson.

Inte heller de andra större mediehusen som Resumé talat med berättar hur mycket pengar de satsar på Almedalen. Men alla framhäver hur viktigt Almedalen är.
– Almedalsbevakningen är självklart viktig, och som vanligt gör vi en bevakning som ska vara i ögonhöjd med tittarna och inte de som befinner sig på plats, säger Magnus Törnblom, pressansvarig på TV 4.

För Expressens chefredaktör Thomas Mattsson är Almedalen extra viktig, eftersom han säger att "Expressen har en uttalad ambition att ha den mest omfattande bevakningen av svensk inrikespolitik". Expressen utökar också sin satsning på en tryckt Almedalstidning.
– Upplagan ökar för varje år, intresset är enormt. Framförallt på torsdagen efter Dagens Medias och Dagens Samhälles "DJ Battle".

Konkurrenten Aftonbladet har också en tryckt tidning, men satsar ännu hårdare på nätet.
– Vi ska vara den primära nyhetskällan online, säger Karin Östman, projektledare Agenda Aftonbladet.

FAKTA/ Så här satsar medierna:
SVT: 80 medarbetare. Jobbar främst med ordinarie programutbud. Men kör också programpunkter från egen scen hela dagen.
Svenska Dagbladet: Knappt 20, redaktionellt. Dessutom ett antal från de kommersiella avdelningarna.
Expressen: Ger ut daglig Almedalstidning med större upplaga än i fjol. Satsar hårt på Valstugan och Eftersnack.
TV4: Vd Casten Almqvist intervjuar tunga mediepersonligheter, bland annat SVT:s vd Hanna Stjärne.
Dagens Nyheter: Redaktionellt, nio reportrar, tre fotografer. Kostar inte mer än att bevaka ett fotbolls-VM.
Aftonbladet: 30 medarbetare, ger ut daglig tidning och ska vara den primära nyhetskedjan online.
Resumé: Daglig Almedalstidning. Åtta medarbetare på plats. Frukostmingel och andra seminarier.

Ämnen i artikeln:

Almedalen 2015Almedalen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.