Media
SVT vänder i reklamfrågan – nu får Melloartister ha samarbeten
Publicerad: 13 februari 2023, 12:15
Theoz, Tone Sekelius och Jon Henrik Fjällgren är några av årets Melodifestivalenartister som också medverkar i reklamsammanhang.
Så sent som 2019 var det ett regelbrott att göra reklamsamarbeten samtidigt som man medverkade i Melodifestivalen. Nu är det fritt fram, så länge tävlingen inte nämns. ”Jag har inget svar på när reglerna ändrades,” skriver Melodifestivalens projektledare.
SVT har länge varit hårda med vad personer i deras program får göra. När Pernilla Wahlgren fick ta över programledarrollen för sommarklassikern Allsång på Skansen ställde många frågan om vilka regler som egentligen gäller, eftersom Pernilla Wahlgren är ansiktet utåt för bland annat Viktväktarna och har egna reklamsamarbeten och varumärken.
Det har historiskt varit kontroversiellt för SVT att ge programledaruppdrag till personer med starka kommersiella intressen och engagemang. Huvudregeln i SVT:s medarbetarpolicy är att SVT-medarbetare inte ska medverka i reklam eller säljfrämjande aktiviteter för andra. Särskilt viktig är principen för de medarbetare som kan betraktas som företrädare för SVT, till exempel programledare.
LÄS MER: Pernilla Wahlgren leder Allsången i SVT – därför kan hon fortsätta vara influencer
Samma regler har tidigare gällt för tävlanden i Melodifestivalen. Så sent som 2019 fick artisten Vlad Reiser lämna tävlingen eftersom han gjorde reklam för ett företag samtidigt som han tävlade. Men bland de artister som medverkar i årets tävling har flera reklamsamarbeten.
Till exempel är Jon Henrik Fjällgren med i en reklam för Sambla, Theodor ”Theoz” Haraldsson har ett betalt samarbete med Samsung på sin Tiktok, och Tone Sekelius har ett betalt samarbete med Escada. Detta eftersom regelverket har förändrats, och det är helt okej för artister att göra reklam så länge som Melodifestivalen inte nämns i reklamen.
”Man får inte göra reklam där man kopplar sin medverkan i Melodifestivalen till produkten i annonsen. Och låten får inte användas i annonser 30 dagar efter avslutad tävling. Däremot får de tävlande själva göra reklam så länge den ej är kopplad till tävlingen”, säger SVT:s projektledare för Melodifestivalen, Anders Wistbacka, i ett sms till Aftonbladet.
Han skriver också till Aftonbladet att det är oklart när reglerna ändrades, men att det var ”hårdare förr”.
”Jag har inget svar på när reglerna ändrades men troligen var det hårdare förr och artisten i artikeln kopplade förmodligen sin medverkan i tävlingen till reklamen.”, skriver han.