Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

SVT: Vi kommer inte censurera Eurovision

Publicerad: 26 januari 2016, 07:03

SVT:s vd Hanna Stjärne.

Foto: Andreas Elgstrand.

Burop kommer inte att ersättar med applåder för tv-tittarna, Snapchat ska utamana WhatsApp och VIP-användare slipper reklam på Twitter. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Eurovision Song ContestSVTHanna Stjärne

SVT: Vi kommer inte censurera Eurovision
Förra året censurerades buropen och ersattes med applåder under Eurovision Song Contest i Wien. Men det kommer inte att hända när Sverige anordnar finalen i maj. Det lovar SVT:s vd Hanna Stjärne i en intervju med Nöjesbladet.
– Vi vill självklart göra en autentisk show, vi kommer inte att censurera olika delar, säger hon.

Förra året buade publiken i arenan högljutt varje gång Ryssland fick höga poäng. Men enligt EBU, som arrangerar tävlingen, lades inte applåderna på för att censurera något föt tv-tittarna.
– Det blev inte censurerat förra året. EBU skulle aldrig be om det, vi bad inte om det förra året och kommer inte att be om det i år, säger EBU:s högsta chef Jon Ola Sand till Nöjesbladet.

WhatsApp kraschade – miljoner drabbade...
Den Facebookägda meddelandetjänsten drabbades av ett större avbrott i natt svensk tid. Detta tros ha drabbat miljontals mönniskor världen över eftersom WhatsApp i dag har omkring en miljard användare globalt. Störningarna kom tätt efter medierapportering om att ägarna i hemlighet arbetat med att integrera Whatsapp och Facebook för tätare samarbeten och för att kunna dela information mellan tjänsterna, skriver DI.

...och nu kan Snapchat utmana tjänsten
Några utvecklare har hittat kod i Snapchats app som indikerar att den snabbväxande tjänsten kommer att utmana stora meddelandetjänster som WhatsApp och Facebook Messenger, skriver Techcrunch. Det finns också tecken på att Snapchat snart kan komma att lansera röst- och videosamtal till användarna.

VIP på Twitter – då slipper du annonser
Twitter har gjort att användare som betraktas som extra viktiga slipper se annonser i sina flöden. Det skriver techsajten Recode, baserat på källuppgifter. Syftet ska vara att upprätthålla personernas engagemang på mikrobloggen. Kritikerna menar att Twitter borde lägga krutet på att ragga nya användare istället.

Strossle-grundare in i viralsajt
Medieentreprenören Johan Unger, som bland annat har startat medieverktyget Strossle, investerar i bolaget bakom viralsajten Uppskattat. Han tar också plats i styrelsen.
– Innan har vi kört mest med automatiska annonser men nu ska vi få fart på native advertising och branded content, säger grundaren Kevin Forss till Breakit.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.