Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

SVT2 har tappat var tredje tittare

Publicerad: 11 maj 2009, 13:39

En vinnare och en förlorare! SVT2 har tappat runt fyra procentenheter i tittartidsandelar under senaste året, motsvarande nästan var tredje tittare. Samtidigt ökar TV6 sina andelar kraftigt och når nu allt oftare nivåer som tangerar SVT2, TV3 och Kanal5


Anders Knave.

Big Five är inte längre ett gångbart begrepp i beskrivningen av det svenska tv-landskapet.
TV6 tillväxt de senaste åren innebär att det nu i praktiken är sex kanaler som slåss om de stora tittargrupperna. När TV6 sänt ishockey-VM senaste veckorna har kanalen under perioder varit Sveriges tredje största kanal, sett till tittartidsandelar.
TV6 satte nytt tittarrekord i kvartsfinalen mellan Tjeckien och Sverige. Drygt 1,4 miljoner såg matchen.

Sportsändingar är en återkommande publikmagnet hos TV6.
– Sporträttigheterna har varit väldigt viktiga för att bygga TV6:s identitet, men det går inte att dra några mer långtgående slutsatser från enskild händelse som ishockey-VM, säger Anders Knave, programdirektör för TV3, TV6 och TV8.

Kanalen visar även Champions League och VM-kval i fotboll, sportsändningar som brukar ligga i topp när tittarstatistiken summeras varje år. TV6 visar färre matcher från Champions League denna säsong.
Ändå har tittarandelarna ökat. Förra året har TV6 4,4 procent i tittartidsandel jämfört med 6,1 procent i april i år.  
– Nu har vi nått sådana volymer att vi kan växla ned på sportsändningar som Champions League. Det är ett sig ett bevis på kanalens styrka.

Anders Knave är inte överraskad av nyordningen och att TV6 lyckats slå sig in bland de stora kanalerna. TV6 är tillsammans med SVT2  de enda kanalerna som visar någon större rörlighet efter digitaliseringen av tv-nätet.  
– Utvecklingen följer ett internationellt mönster. Den stora spelaren backar när fragmentiseringen ökar och innehåll fördelas på allt fler plattformar. Vi träffade helt rätt vi lanseringen av TV6. Nu börjar den på allvar hota Kanal5 i sin profil, säger Anders Knave.
Samtidigt närmar sig TV6 även systerkanalen TV3 – MTG:s flaggskepp – i storlek.

Du ser ingen fara i att TV6 också blir ett hot mot TV3?
– TV3 kommer under överskådlig framtid vara större än TV6. TV3 är motorn i kanalportföljen, men på sikt måste vi kanske omvärdera. Vi kanske ska ha två motorer. Men det handlar mer om hur vi duktiga vi är på att profilera kanalernas särart.

SVT2 går i motsatt riktning som TV6, men med tanke på kanalprofilerna handlar det knappast om ett kommunicerande kärl.  SVT2 har också minskat sändingtiden, vilket bidragit till tappet.
I april hade SVT2 7,5 procent i tittartidsandel jämfört med 11,1 procent samma månad för ett år sedan.
Det stora raset skedde under hösten, men kräftgången har fortsatt under våren.
När Resume.se intervjuade Annie Wegelius i slutet av förra året förklarade hon att SVT2 minskade tittartid var resultatet av ”en planerad sänkning”.
– Det är inte så konstigt med tanke på att vi gjorde en medveten flytt av hela förkvällspaketet till SVT1. Vi hade ett stort och stabilt tittande i äldre målgrupper, en publik som nu flyttats in i SVT1 och som, trots mätfel hos MMS och en massa annat, nu börjar nå stabila nivåer, förklarade Annie Wegelius då.   

Samtidigt gav hon uttryck för en viss självkritik när det gäller profileringen av SVT2:
– Vi kan bli ännu tydligare och hitta stabila sändningstider, som motsvarar folks förväntan.
Hon tog bland annat nu nedlagda Popcirkus som ett exempel på den nya profilen.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.