Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Sydsvenskan skruvar ned vinstprognosen

Publicerad: 25 juni 2013, 10:25

Foto: Pressbild. Emma Larsson, Sydsvenskan.

Bonnier-ägda Sydsvenskan skruvar ned sin vinstprognos på 40 miljoner kronor för helåret 2013. Sydsvenskans vd, Lars Dahmén, kan dock inte ge någon ny prognos: – Läget är så osäkert att det skulle bli mer en gissning än en prognos, säger han.


Ämnen i artikeln:

Lars DahménSydsvenskan

Resumé har tidigare berättat att Sydsvenskan har vänt från ett resultat  efter finansiella poster, finansnetto på minus drygt 199 miljoner kronor  under 2011, till en vinst på nära 31 miljoner kronor under 2012.

Sydsvenskan har  dock haft ett kämpigt 2013 där Q1 började illa och man under Q2  tvingades meddela att 30 redaktionella tjänster försvinner.

Det andra  kvartalet har dock gått bättre än det första, enligt Sydsvenskans vd,  Lars Dahmén:
– Vi har haft en tuff första halva under 2013, men det  känner nog de flesta medier igen. Vår annonsnedgång har legat på cirka  15 procent. Det är visserligen alldeles för tidigt att ropa  hej, men vi har ändå sett lite positiva siffror under Q2, vilket gör att vi går med vinst under det första halvåret totalt sett och hoppas på ett bra 2013, säger han.

Det  är dock långtifrån guld och gröna skogar som råder hos Sydsvenskan.  
Läget är ytterst osäkert inför det andra halvåret och Sydsvenskan  tvingas skruva ned vinstprognosen för helåret 2013, som tidigare låg på  40 miljoner kronor:
– Intäkterna som vi och branschen har haft  historiskt kommer inte tillbaka. Det är bara att jämföra med hur världen  såg ut för 20 år sedan så förstår man vad som har hänt, säger Lars  Dahmén.

Han räknar ändå med att Sydsvenskan ska lyckas att leverera vinst under helåret 2013.

Lars  Dahmén uppger också att det finns en rad positiva signaler för  närvarande.

Betalväggen går enligt plan - Sydsvenskan är snart uppe i  att hälften av alla prenumeranter har aktiverat sina digitala konton.  

E-tidningssatsningen har också gått bra - även om Lars Dahmén inte vill  gå ut med specifika siffror.

Sydsvenskan har också slagit olika  trafikrekord på webben.

Lars Dahmén och övriga medarbetare arbetar också hårt med att hitta ytterligare sätt att öka intäkterna på  webben:
– Det viktigaste för oss är att ändra hela affärsmodellen och ta  in prenumeranter via samtliga digitala kanaler med alltifrån mobilen  och läsplattan till webben, säger Lars Dahmén.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Lars DahménSydsvenskan

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.