Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Sydsvenskans betalvägg fortfarande vidöppen

Publicerad: 11 Mars 2013, 15:40

Sydsvenskan tryckte på startknappen till sin betalvägg för en månad sedan. Resumé har tidigare berättat att betalväggen enkelt kan kringgås genom att rensa cookies i webbläsaren. Mattias Pehrsson, chef för sydsvenskan.se, ser ingen anledning att prioritera frågan i nuläget.


Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

Sydsvenskans betalvägg introducerades för en månad sedan och innebär att läsaren erbjuds 20 gratis artiklar per månad. Den som vill läsa ytterligare artiklar får betala – 28 kronor per månad för att få tillgång till app- och sajtinnehållet.

Det finns bara en hake. Den är att betalväggen enkelt kringgås genom att rensa cookies i webbläsaren.

Resumé berättade om det hela i början av februari och idag en månad senare har problemet inte åtgärdats.

Chefen för sydsvenskan.se, Mattias Pehrsson, tycker inte att det är någon stor sak:
– Ojdå, vad allvarligt det låter. Det går faktiskt att plocka bort cookies hos alla sajter i hela världen som har betallösningar. Så vi har valt att inte lägga något fokus på den saken helt enkelt, säger han.

Han menar att de flesta internationella exempel Sydsvenskan har studerat har agerat på liknande vis. Det vill säga låta det hela bero.

New York Times är ett exempel:
– Här tog det två år innan man täckte sina allra vanligaste luckor och där var det ännu enklare att gå runt systemet, säger Mattias Pehrsson.

Sydsvenskan resonerar som så att de som ändå utnyttjar möjligheten är så pass få att det inte är värt ansträngningen att åtgärda problemet.

Jo, men ta det här med fildelning till exempel. Mängder med svenskar håller på med det?
– Det finns alltid en möjlighet att gå runt olika lösningar. Så det handlar snarare om var man väljer att lägga sitt krut. En av anledningarna till att fildelningen blev stor var att det saknades fungerande kommersiella alternativ, säger Mattias Pehrsson.

Han uppger också att han än så länge inte har sett några indikationer på att folk verkligen väljer att gå runt Sydsvenskans betalvägg i någon större utsträckning.

Mattias Pehrsson vill heller inte kommentera huruvida Sydsvenskan arbetar med att åtgärda problemet och när det i så fall ska vara löst.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.