Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Sydsvenskans vd om de kommande uppsägningarna

Publicerad: 17 april 2013, 09:37

Foto: Pressbild.

Sydsvenskans vd, Lars Dahmén, tillbakavisar uppgifterna i Medievärlden om att ledningen har bestämt sig för att 20-30 redaktionella medarbetare ska få lämna tidningen: – Det är ingen hemlighet att vi vill bli färre, men vi har ingen siffra att kommunicera, säger han.


Medievärlden gick igår ut med att 20-30 redaktionella medarbetare får  lämna Sydsvenskan, vilket i så fall innebär att uppemot var femte  journalist får lämna tidningen.

Sydsvenskans vd Lars Dahmén sticker inte under stol med  att folk ska få lämna tidningen, men uppger att ledningen ännu så länge  inte har gått ut med någon siffra om hur många som ska få lämna:
– Vi  jobbar kontinuerligt med besparingar precis som alla andra mediehus och  vi har också varit tydliga med att vi har dragit igång ett projekt där  vi ser över hur tidningen ska se ut på sikt, säger Lars Dahmén.

Han uppger att ett sådant arbete ytterst handlar om att Sydsvenskan måste rusta sig och anpassa verksamheten inför framtiden:
– Vår bedömning är att vi måste bli färre än idag, säger Lars Dahmén.

Resumé kunde tidigare idag berätta  att fackordförande Pia Röding inte har fått några siffror från ledningen  ännu, men hon räknade ändå kallt med att det slutar någonstans i häraden 20-30 redaktionella medarbetare:
”Ledningen envisas fortfarande med att inte säga hur många som  berörs, men i förhållande till resultat utifrån budget hamnar det nog  där någonstans. Jag räknar med att få information inom en vecka.", sade hon  till Resumé.

Du har tidigare sagt att det inte blir något sparpaket, men det låter ändå som ett sådant även om det kanske sker över tid?
– Det  blir en semantisk diskussion. Vad är egentligen ett sparpaket? Vi har  ingen plan på att komma med några generella erbjudanden till personer.  Vi jobbar inte så, säger Lars Dahmén.

Han uppger att Sydsvenskan  börjar från andra hållet. Först tittar man på vad man ska göra, hur det  ska göras och först därefter hur många som behövs för att åstadkomma detta.
– Vi har ingen  siffra att kommunicera, utan vi måste börja med att organisera tidningen  på bästa möjliga sätt, säger Lars Dahmén.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.