Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Systembolaget tar Spoon till hjälp för att redovisa digitalt

Publicerad: 26 april 2016, 08:38

Systembolagets arbete med att begränsa alkoholskador och dess ekonomiska redovisning ska nu samlas i en digital ansvarsredovisning på en sajt med Spoons content – i form av artiklar, film och infografik.


Contentbyrån Spoon står för kommunikationsstrategi och produktion på Systembolagets nya sajt där ansvarsredovisningen för 2015 presenteras. Med hjälp av artiklar, film och infografik berättar man om bolagets ansvar ifråga om alkoholens skadeverkningar och hur de arbetar med hållbarhetsfrågor, goda arbetsvillkor bland sina leverantörer och antikorruption. Man redovisar även de finansiella resultaten.

– Vi ville skapa en mer tillgänglig produkt som är lätt att läsa i mobilen och enkel att dela. Tillsammans har vi utvecklat ett koncept med intresseväckande artiklar som vi tror innebär att vi lättare når våra målgrupper. Samarbetet har varit såväl effektivt som inspirerande, säger Charlotte Hansson, ekonomidirektör på Systembolaget i en kommentar.

Ansvarsredovisningen omfattar Systembolagets årsredovisning och bolagsstyrningsrapport med sin hållbarhetsredovisning. Den digitala presentationen har Spoon gjort med stöd av den digitala byrån Ohmy!

– I det föränderliga medielandskapet gör Systembolaget helt rätt som ger ut en redovisning som är helt digital. Det är strategiskt riktigt. Det är också ett modigt och moget steg att ta då den här typen av redovisningar av tradition är printprodukter, säger Meryem Can, Client Director på Spoon.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.