Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Talentum-chefen: Mediebranschen måste tänka som bilindustrin

Publicerad: 12 september 2014, 14:24

Resumé kunde tidigare berätta att Talentum höll stormöte med all redaktionell personal igår. Beskedet var att personalen kan få sparken om inte facket skrotar lokala avtal om arbetstidförkortningar och annat. Peter Edhäll är produktionsansvarig på Talentum tillika den som håller i översynen.


Ämnen i artikeln:

Talentum

- Det finns en vilja inom alla branscher att förstå hur produktionen ser ut. Bilbranschen känner väl till alla delar av sin produktionsapparat. Mediebranschen måste också bli bättre på att förstå vad det är som vi gör, säger han.

Han saknar själv en bakgrund journalistiken och har tidigare varit utvecklings- och it-chef på Talentum – han blev ansvarig för hela produktionen från och med årsskiftet.

- Det spelar inte så stor roll att jag inte har någon journalistbakgrund eftersom jag har massa chefredaktörer och redaktionschefer som har jobbat länge. Jag förstår däremot hur mycket saker och ting kostar. Det är bara att läsa fakturor, säger han.

Hur långt är ni beredda att gå för att facket ska göra eftergifter på sådant som kortare arbetsveckor och annat?
- Det går inte att säga. Mötet var ett av många, men det var första gången som vi hade alla samlat på det här viset. Vi har gått igenom våra kostnader och avtal under ett antal år och det känner vi att vi behöver göra även när det gäller våra lokala avtal, säger Peter Edhäll.

Han hävdar att avtalen tecknades redan på 1980-talet och att man måste fundera på om avtalen fungerar bra – inte bara företaget, utan även de anställda.

Hur troligt är det att ni plockar in ett bemanningsföretag och gör er av med er redaktionella personal?
- Ja, vi har ju redan outsourcat vår redigering och Metro har ju exempelvis outsourcat till TT. Vi måste titta på våra redaktionella processer på samma sätt som vi gjorde när det gäller vår it-bemanning. Här kom vi dock fram till att vi inte ska outsourca den. Allt går ju tillbaka till om man tror på verksamheten eller ej, säger Peter Edhäll.

Vad har du fått för reaktioner från den redaktionella personalen?
- Det finns en oro för vad det betyder för en själv såklart. Jag vill komma bort från det och snarare titta på hur vi kan utveckla oss för att bli bättre, säger Peter Edhäll.

Ni håller även på och ska titta på hur mycket man producerar. Ska ni bli tidsstudiemän? I Tuppen slutade det ju med att Magnus Härenstam blev rullad i tjära och fjädrar?
- Det går inte att sätta en lönepott utefter hur många tecken man skriver eftersom det kan finnas personer som skriver en artikel per vecka som är så värdefulla att de bär en tidning. Så svaret är inte så enkelt, säger Peter Edhäll.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Talentum

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.