Media
Tar in Greg Poehler som partner – nu ska de utmana större produktionsbolag
Publicerad: 2 oktober 2020, 11:14
Från vänster: Johannes Maxweller är producent och vd på Jabangi. Greg Poehler blir nu partner och creative director på produktionsbolaget. Foto: Press
Svenska Jabangi har redan producerat en amerikansk kampanj – via länk. Nu tar de in skådespelaren och regissören Greg Poehler som partner och creative director, och siktar på att knyta till sig fler amerikanska kunder. ”Sverige domineras av några större produktionsbolag. Vi tror absolut att vi kan utmana det”, säger han.
Jabangi grundades 2017 av producenten Johannes Maxweller och creative directorn Andreas Wessberg. De båda har gedigna cv:n inom sitt skrå. Medan Johannes Maxweller arbetat med titlar som Solsidan och BBC Top Gear har Andreas Wessberg arbetat som filmfotograf för SVT-serien Vår tid är nu.
Hittills har produktionsbolaget gjort kommersiella uppdrag åt kunder som Airfrance, Victorias secret, SJ och Toyota.
Nu ansluter den amerikanska mångsysslaren Greg Poehler till Jabangi, som partner och creative director. Även Andreas Wessberg går in som partner. Tanken är att trion efter inköpet ska äga lika stor del av bolaget var.
Greg Poehler bor sedan femton år tillbaka i Sverige. Om hans efternamn låter bekant är det förmodligen för att han är syskon till komikern och SNL-profilen Amy Poehler. Men han har även byggt en egen karriär inom nöjesbranschen de senaste åren, bland annat som skapare av TV4-serien Welcome to Sweden. Han spelar också en av huvudrollerna i Netflix-serien You Me Her, och just nu jobbar han med två manuskript, varav ett för Seth Rogens produktionsbolag.
– Jag träffade Johannes och Andreas förra året i jobbsammanhang. När jag fick frågan om jag ville bli en del av deras bolag så tog jag chansen direkt. Båda två är bland de duktigaste jag arbetat med.
I början av coronapandemin ställde Jabangi om, och producerade en stor kampanj i USA på länk, eftersom att coronarestriktionerna hindrat amerikanska produktioner att genomföras. Det har gett blodad tand. Med Greg Poehlers nätverk hoppas man kunna nå fler potentiella kunder på andra sidan Atlanten.
– Jag hoppas på att kunna göra alltifrån att skriva kommersiella manuskript till att regissera. Jag skriver på ett manus nu som jag hoppas ska bli vår första originalproduktion. Framför allt hoppas vi på att bli ett bolag som folk kommer till med sina idéer och koncept. Sverige domineras av några större produktionsbolag. Vi tror absolut att vi kan utmana det.
Greg Poehler berättar att produktionsbolagets kortsiktiga plan är att fortsätta göra så många reklamproduktioner de kan, och knyta till sig fler kunder – även internationella. Långsiktigt är att börja göra även tv och film.
Du har arbetat i både USA och Sverige. Hur skiljer sig Sverige som land för produktioner?
– Folk går definitivt hem tidigare, och tar cykeln till jobbet – det händer aldrig i USA. Svenska produktioner är generellt mindre. För att ge ett exempel, sist jag jobbade i USA hade jag fyra personer som arbetade med att ge mig vatten, säger han skämtsamt och lägger till:
– De var produktionsassistenter, men hade inget att göra. Så är det ofta där, med många på plats som inte riktigt har en tydlig roll eller funktion.
Med det svenska synsättet hoppas Jabangi också kunna erbjuda slimmade produktionsbudgetar åt möjliga amerikanska kunder, utan att för den skullen dra ner på kvalitén.
Enligt Johannes Maxweller, som är vd, är Jabangi ”back in business” och man kommer att få ett fint resultat för årets fjärde kvartal. De blundar dock inte för att sommaren varit tuff, med mindre jobb än vanligt till följd av coronapandemin.
Jabangi hittills bara redovisat ett verksamhetsår, då de gjorde en vinst på 1,6 miljoner kronor (ett brutet räkenskapsår på 18 månader).