Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Tävlingsstopp för Publicis – här är svenska byråerna som drabbas

Publicerad: 21 Juni 2017, 05:51

Publicis Groupe vd Arthur Sadoun

Foto: Faksimil

Ericsson kan sälja medieverksamheten, Publicisgroup föbjuder sina byråer att tävla och Twitch knyter jätteavtal med Blizzard. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

TwitterEricssonTwitchFacebookMorgonsvepetYoutubePublicis Groupe

Publicis Groupe förbjuder sina byråer att tävla under 2018
Byrågruppen Publicis Groupe, med svenska byråerna Starcom, Saatchi & Saatchi och LBi, förbjuder sina byråer att ställa upp i tävlingar under 2018. Anledningen är att den nya vd:n, Arthur Sadoun, vill spara pengar. Det framkommer av ett intern mejl som AdWeek tagit del av. Byråerna inom Publicis kommer heller inte att delta vid några konferenser eller mässor. Publicis Groupe är världens tredje största kommunikationsgrupp med nära 80 000 anställda i över 100 länder.

Uppgifter: Ericsson vill sälja medieverksamheten
Ericsson kan komma att göra sig av med sin medieverksamhet, det uppger Bloomberg News och hänvisar till källor med insyn. Medieverksamheten tillhör inte någon av Ericssons mest profilerade delar och innefattar Ericsson Media Solutions och Ericsson Broadcast and Media. De två bolagen levererar en mängd produkter såsom annonslösningar, plattformar för att sända video på olika enheter samt analysplattformar. Enligt uppgifter vill Ericsson renodla sin huvudsakliga affär, inom nätverksutrustning, och vill därför sälja delar av företaget. Ericsson uppges ha kontaktat Morgan Stanley för att utreda försäljningen och Goldman Sachs för att hitta en köpare. Ericssons vd Börje Ekholm berättade i mars att de hade funderat på en försäljning av medieverksamheten men nu verkar alltså hjulen vara i rullning.

Videoplattformen Twitch knyter stort avtal med Blizzard
Den Amazonägda videoplattformen Twitch dominerar på esport-marknaden. Nu har man knutit ett avtal som kommer att stärka den positionen. Det nya avtalet innebär att Twitch kommer få exklusiva rättigheter till att strömma över 20 stora esport-turneringar i spel som Blizzard utvecklat, det rapporterar Techcrunch. Twitch premiummedlemmar kommer även att få tillgång till en mängd innehåll inuti själva spelen. Twitch samlar över 100 miljoner tittare varje månad och uppger att hälften av dem använder tjänsten mer än 20 timmar i veckan.

Facebook och Twitter används av statsapparater för att manipulera allmänheten
Debatten om falska nyheter och alternativa fakta på sociala medier har varit ett av det senaste årets hetaste ämnen. Nu visar en studie från University of Oxford att Facebook och Twitter blivit en arena för regeringar att sprida propaganda och falska nyheter, det rapporterar the Guardian. Studien har utförts i nio länder; Brasilien, Kanada, Kina, Tyskland, Polen, Ukraina och USA, Taiwan och Ryssland. Enligt studien använder ländernas propagandaapparater plattformarnas algoritmer genom att skapa fakekonton som exempelvis kan ge en illusion av att en kandidat har starkt stöd.

JPMorgan Chase marknadschef: "YouTube fel ute vad gäller säkra annonsmiljöer"
I våras drog en mängd stora annonsöer tillbaka sina annonser från YouTube efter att de dykt upp i samband med extremistiskt och hatfyllt innehåll. Tidigare i veckan berättade YouTube om deras plan för att säkerställa en säker annonsmiljö för annonsörerna. Men initiativen är inte tillräckliga, berättade JPMorgan Chase marknadschef Kristin Lemkau under en paneldebatt i Cannes. "Vi kommer att hålla oss borta från YouTube tills dess att vi känner att de kan garantera en miljö som lever upp till vår standard. YouTubes problem är att den standarden ser olika ut för varje företag", berättade hon.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.