Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Tekniken i fokus för nye Bonnier-vd:n

Publicerad: 5 April 2014, 23:12

Tomas Franzén har hört att han är lik Glenn Hysén, men hade hellre varit lik någon AIK-ikon.

Foto: Andreas Elgstrand.

Tekniksidan är högprioriterad när nytillträdde vd:n Tomas Franzén nu ska öka tempot och lönsamheten i Bonnier-koncernen. Fotbollsnörden, AIK:aren och it-killen Franzén gästade i onsdags Resumébaren där han intervjuades av chefredaktör Claes de Faire. Här publiceras nu stora delar av den intervjun.


Claes de Faire: Bonnier är ett familjeföretag och du är nu någon form av överhuvud, helt enkelt. Den naturliga första frågan är...hur är du som pappa?
– Ganska bra, faktiskt. Jag har jobbat ganska mycket i mitt liv och då blir det naturligtvis så att man kanske inte alltid har varit så närvarande som man borde ha varit, hemma i familjen. Men jag har försökt att vara närvarande ganska mycket genom att aktivera mig i sporten – jag är fotbollsnörd – så då har det varit väldigt naturligt att vara fotbollstränare för mina barn. Och då har vi kunnat tillbringa ganska mycket tid tillsammans med något som vi tycker är roligt, både barnen och jag.

– Bortsett från jobbet är familjen där jag lägger min tid. Vi är bra på att umgås och vi åker på resor. Så det är nog ganska okej, tror jag, om du skulle fråga barnen.

Är du mer närvarande som chef än som pappa?

– Det är nog ganska lika. Det är alltid svårt att recensera sig själv som chef, men om man tittar lite på den feedback jag brukar få, så är jag hyfsat bra – närvarande i möten och har förmågan att vara fokuserad på den person jag pratar med. Jag är inte en sån person som har ett behov av att titta i mobilen hela tiden, eller fundera på allt runtomkring.

Vi på Resumé bevakade rekryteringsprocessen. Rekryteringskonsulten som valde dig heter Lanny E.T Nilsson, på den prestigefyllda firman Egon Zehnder. Hur går en sådan rekrytering till, egentligen?

– Det är inte speciellt mycket hokuspokus i det. De hörde av sig, sa att de hade ett jobb och frågade om jag var intresserad av att komma och prata. I mitt fall hade jag överhuvudtaget inte tänkt mig ett jobb åt det hållet utan har betraktat mig mer som it- och telekom-kille. När jag fick frågan blev jag lite förvånad.

– Bonnier – böcker, tidningar – jag visste inte ett skit om det, så första reaktionen var: Nä, varför skulle jag gåt dit". Men Lanny är en skicklig säljare och övertygade mig om att det ändå kunde vara något för mig. Sedan insåg jag att det var en mycket bredare portfölj än vad jag hade trott, ett fantastiskt företag och en fantastisk bransch där det också finns mycket att göra.

Är det sant att ni träffades på Hotel Diplomat?

–      Näe, Lanny berättade att han hade ett par journalister som följde honom, så vi träffades faktiskt på Ratos, det var mer diskret.

Hur gick ditt första möte med Carl-Johan Bonnier till?

–      Det var ett jätteintressant och trevligt möte, med både Carl-Johan och Arne Karlsson också (styrelseledamot i Bonnier AB). Det var en ganska traditionell intervju, vi tillbruingade ett par timmar tillsammans.

Vad sa du till kollegerna på Comhem när du skulle iväg dit? Sa du att du skulle till tandläkaren?

–      Jag tycker att man ska hålla sig till sanningen, men man behöver inte berätta allt man gör. I mitt jobb på Comhem var det ganska naturligt att ha mycket möten överallt, så det var inte något problem att klämma in ett extra möte 17-19.

Det finns personer i näringslivet som är bekymrade över att du tjänar alldeles för lite.

–      Jag är inte lika bekymrad, faktiskt, ha ha.

Jag har tagit en titt på din privatekonomi, du har en lön på 6,5 miljoner om året. Det är ju mycket pengar, men då tycker ändå bedömare att den här typen av chefsjobb borde ligga på 12-15 miljoner. Vad säger du om det?

–      Chefsbedömarna kan säkert det där bättre än jag, men jag tyckte att det var en ganska schysst lön och dessutom har jag den förmånen att jag har tjänat mycket pengar tidigare i karriären.

Du har sagt att Bonnier ska öka tempot, hur gör man det som koncernchef?

–      Jag måste jobba med förutsättningar, jag kan inte göra jobbet själv. Helt avgörande är att de människor som jobbar med mig gör ett bra jobb. Jag tycker att det har hänt mycket i den här branschen, ur teknologiperspektivet, och där tror jag att vi kan öka tempot genom att investera een hel del på det området. Innehåll tror jag att vi kan, men när det gäller att få ut innehållet till kund och få kunden att betala gäller det att hitta rätt affärsmodeller och distribution, med hjälp av ny teknologi. Strukturkapitalet i teknologi är väldigt litet, det ska bli större.

Vilka funktioner är du i mest behov av?

–      Jag börjar inte alls i den änden, jag börjar i en helt annan ände. Det vi gör nu är att försöka förstå läget – vi tar tid på oss att göra en omfattande nulägsesanalys, där jag själv tar stor hjälp av dem som finns inom organisationen. Sedan, baserat på den nulägesanalysen tittar vi på vad vi har för förutsättningar och möjligheter och var vi ska skaffa nya affärer. När vi har kommit fram till det – då är det dags att börja fundera på vad det är för människor vi behöver för att göra det här möjligt. På tekniksidan tror jag att vi kommer att behöva en del folk, men i övrigt avvaktar vi analysen innan vi bestämmer oss för vilka personer vi behöver för att genomföra planen.

Du har varit på jobbet i tre veckor – när är du klar med en programförklaring på riktigt?

–      Vi tar tid på oss och ska göra jobbet ordentligt, men någon gång i september, förmodligen. Det är målsättningen.

Du är intresserad av sport och it – det skiljer dig med andra ord från din företrädare Jonas Bonnier. Kräver den här rollen att du blir mer finkulturell?

–      Alltså, jag är den jag är, och jag kan inte göra om mig själv. Om det duger i finkulturella kretsar, det får väl andra bedöma.

Nu jobbar du i en kulturbransch, känner du inte att du måste läsa på om den?

–      Jo, absolut, de senaste månaderna har jag gjort det – mitt intresse för flera Bonnier-produkter har ökat markant. Det klart som fasen att jag har läst mycket mer av produkterna än vad jag gjorde tidigare. Jag kämmer betydligt fler ledarsidor och kultursidor i dag än vad jag gjorde innan oktober då jag sa upp mig från Comhem.

–      Jag tycker att det är kul att ha en känsla för de produkter som jag jobbar med. Det är ju respekt också när man möter personerna som jobbar med de här produkterna att kunna ha en viss kunskap och läsa det de skriver.

Har du upptäckt något som du aldrig trodde att du skulle gilla?

–      Jag har faktiskt upptäckt ganska mycket grejer där bilden jag hade tidigare visat sig vara fel.

Exempel?

– Jag kan ta Expressen som ett bra exempel. Jag var en av dem som tyckte att kvällstidningsjournalistiken var mest skandaler, och det finns det också självklart. Men det finns så mycket annat – ledarsidor, kultursidor och debattsidor. De tar sitt journalistiska uppdrag på stort allvar och driver många viktiga frågor, som exempelvis anti-rasism. Jag utvecklar mig själv jättemycket i en sådan här process när jag får lära mig nya saker. Jag lär mig nya saker varenda dag. Det var länge sedan jag var på den "learning curve" som jag är på nu.

Om du gjorde dig av med folk på Eniro fick du guldstjärna av analytiker. Här är ju saken en annan – kan du förstå hur nerskriven du kan bli på kultursidorna och vilket inferno du kan släppa lös om du agerar på ett visst sätt?

–      Ja, men Bonnier har haft verksamhet i 200 år och vi vill att det ska fortsätta fler hundra år till. Lönsamheten är för låg, bedriver du kommersiell verksamhet måste du se till att du har en lönsamhet för att kunna fortsätta bygga rätt produkter för framtiden. Vi måste öka lönsamheten. Bland det jobbigaste du kan göra är att ta bort tjänster, men du gör det för att kunna bygga och skapa nya arbetsplatser. Gör du inte det, då kommer ju inte något finnas kvar – då försvinner ju hela företaget och alla arbetsplatser.  Det är din skyldighet som företagsledare att ha en fungerande affär, en självklarhet.

– När upplagorna sjunker, kan du ju inte sitta kvar med den kostnadsapparaten, då måste du ju anpassa din kostym till att leva med din tid, så att du har pengar att satsa i nya produkter.

Jag tolkar det som att Carl-Johan Bonnier har gett dig ett städuppdrag?

–      Nej, det har han inte. Det uppdrag jag har fått är att öka lönsamheten för att få de muskler som behövs för att kunna driva företaget över tid. Egentligen har jag byggt verksamheter mer än att städa. Men för att få affärerna att funka behöver man ibland städa upp.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.