Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Tele2 i samarbete med SVT

Publicerad: 1 Augusti 2008, 10:02

Tele2 kommer att erbjuda SVT:s livesändningar av OS i mobilen. – Vi blir den enda operatören som gör det, säger Thomas Ekman , ansvarig för privatmarknaden på Tele2.


Idag har Tele2 cirka en halv miljon 3G-kunder som kan titta på tv i mobilen. Endast 20 procent av dessa använder tjänsten. För att få upp antalet användare gör Tele2 nu en stor satsning på mobil-tv.

Företaget har skrivit ett kontrakt med SVT att som enda operatör i Sverige visa OS direkt i mobilen. Målet – att få upp antalet tittare till 40 procent.
– Stora sportevent är bra för att locka nya kunder att använda tjänster. Undersökningar som vi gjort visar att fyra av tio svenskar vill kunna följa OS i mobiltelefonen. Genom att göra det här och erbjuda dem möjligheten att se sändningarna gratis tror vi att vi kan nå vår målsättning på 40 procent tittare. Utmaningen blir sedan att hålla kvar dem, säger Thomas Ekman .

Satsningen ska marknadsföras med hjälp av en reklamfilm som kommer att visas på TV3, TV4, Kanal 5 och TV6. Kampanjen kommer också att synas u tomhus på exempelvis rulltrappsskyltar i Stockholm, i radio och i print i till exempel i Aftonbladet och Expressen. Tele2 kommer också att skicka ut sms och mms till befintliga kunder där de visar hur man gör för att se livesändningarna. Kampanjer är signerad Forsman & Bodenfors.

OS-inslagen kommer att visas dagligen mellan klockan 03:00 och 18:00 under hela OS-perioden. Sändningarna, som streamas mobilt, kommer att kunna nås via Tele2:s OS-portal och deras hemsida. Sajten kommer också att innehålla nyheter om OS, bilder och ringsignaler.

Hur ser målgruppen ut idag?
– Vi har två stora gruppen som är ganska snäva i ålder. Den största är folk mellan 25-30 år och den andra är mellan 15-18 år. Sedan finns det också en del över 40 år som använder mobil-tv. Könsfördelningen är ganska jämn med 60 procent män och 40 procent kvinnor som använder tjänsten, säger Ekman.

Enligt Tele2 tittar de som använder tjänsten aktivt mellan 15 och 30 minuter per dag.
– Undersökningar visar att man tittar i sjok om sju till tio minuter per gång. Att få till program som passar in på det är något vi jobbar mycket med. Bland annat har vi tidigare prövat att ha Efterlystprogram som endast var sju minuter långa.

Kommer det blir ett problem under OS eftersom få grenar tar så kort tid?
– Jag tror inte att det blir problem men det blir i alla fall en utmaning. Jag tror att folk kommer titta ut när de grenar som de är intresserade av visas och se bara dem.

Lyssna på radioreklamen

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.