Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 24 Oktober 2013, 08:18
Thomas Ekman.
Foto: Pressbild.
Kinnevik-ägda Tele2 säljer sin svenska kabel- och fiberverksamhet till Telenor för 794 miljoner kronor. Affären omfattar 125 000 fasta bredbandskunder, 750 000 digital-tv-kunder samt en verksamhet som omsatte 530 miljoner kronor under förra året.
– Genom den här affären kan vi på allvar ge Telia och Com Hem en ordentlig match, säger Mats Lundquist, vd på Telenor Sverige till DI.
Thomas Ekman, vd för Tele2 Sverige, menar att marknaden är i snabb förändring och uppger att bolaget vill kunna fokusera ännu mer på mobila tjänster för konsumentmarknaden, enligt DI.
– Vi har i ärlighetens namn varit för små inom området och valde att sälja då vi fick ett bra pris, säger han till DI.
Affären omfattar dock inte Tele2:s kunder på företagsmarknaden.
Thomas Ekman menar också att det frigjorda kapitalet på 794 miljoner kronor ger möjlighet till ökade satsningar på just mobiltjänster.
Enligt DI är det inte någon hemlighet att Telenor vill expandera i Sverige.
– Efterfrågan på fiber och tv ökar ständigt och med vårt dotterbolags, Bredbandsbolaget, storlek kan vi förädla Tele2:s tillgång ytterligare, säger Mats Lundquist till DI.
DI rapporterar också att Telenor-aktien föll med 12 procent, men att den steg något efter att affären stod klar.
Karl-Johan Byttner