Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Telia om kampanjkritiken: ”Vi följer nätneutraliteten”

Publicerad: 3 Maj 2016, 15:01

Telia erbjuder fri surt på Instagram, Facebook, Messenger, Whatsapp, Twitter och Kik – men anser sig inte bryta mot nätneutraliteten.

Telia erbjuder sina kunder fri surf i sociala medier. Men det innebär inte att de varken prioriterar eller blockerar någon trafik, menar Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär.


Ämnen i artikeln:

TeliaAftonbladetTV4Sveriges Radio

Resumé har tidigare berättat om Telias kampanj med fri surf i sociala medietjänsterna Instagram, Facebook, Messenger, Whatsapp, Twitter och Kik. Nu har 27 svenska publicister gått samman och publicerade under tisdagen en protest mot kampanjen i flera medier. Bland andra TV4-gruppens vd Casten Almqvist, Sveriges Radios vd Cilla Benkö och Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén kallade i texten kampanjen för en ”direkt attack mot nätneutraliteten” eftersom den här typen av samarbeten riskerar drabba svenska mediers möjlighet att nå allmänheten – men däremot gynna jätten Facebook.

Enligt nätneutraliteten ska all trafik på internet behandlas likvärdigt – trafik får inte prioriteras, blockeras eller begränsas. ”Ändå är det just det som sker” skriver publicisterna.

Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär, delas trafiken lika om man bara kan surfa en begränsad tid på DN men däremot hur mycket man vill på Facebook?

– Vi varken blockerar eller prioriterar någon trafik, så det är helt i enlighet med nätneutralitetsförordningen som trädde i kraft i lördags. Det enda vi gör är att erbjuda ett abonnemang där det ingår fri surf med de sex tjänster som vi i dag ingår i samarbete med, säger han och fortsätter:

– Det är ingen exklusivitet eller finansiella transaktioner inblandade, utan det är ett partnerskap som vi gärna ser utvecklas med nya sociala medier framöver.

Kan du förstå att mediehusen känner sig hotade?

– Jag förstår att de precis som alla telekombolag känner att förändringstakten i branscherna är otroligt snabb. Det tror jag vi alla ha respekt för, säger han som också poängterar att debatten om nätneutraliteten är viktig.

I kampanjen ingår också ett budskap om näthat: de som vill få fri surf i sociala medier också måste vara schyssta på nätet. Men Jonas Hasselberg tycker inte att budskapet har hamnat i skymundan av debatten om nätneutraliteten.

– Vi har fått mycket positiv återkoppling, framförallt från kunder. Till exempel har ett blogginlägg gillats av 70 000 personer, så det är en fantastisk respons.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.