Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Telia vill köpa in sig i C More

Publicerad: 20 April 2016, 14:09

CMore vill få pengar för att köpa in sig i Champions League.

Foto: Paul White/TT

Telia förhandlar med Bonnier AB om att köpa in sig i C More, uppger källor till Resumé. Målet är ett samägt bolag för Telias ip-tv och C More. Även en minoritetspost i TV 4 har diskuterats. Telia jagar innehåll och förlusttyngda C More behöver pengar till dyra sporträttigheter.


Ämnen i artikeln:

TeliaCMoreBonnier ABTV4TeliaSonera

Telia ska lämna Centralasien efter mutskandalerna och koncentrera sig på Norden med omnejd. För att bredda affären söker bolaget innehåll till sitt bredband. Sporträttigheter står högst på önskelistan.

När Premier League-rättigheterna för Sverige i fjol var till salu för ännu en treårsperiod var Telia med och drev upp priset för vinnaren MTG till 480 miljoner kronor per år. Förebilden var British ­Telecom (BT) som köpt in sig på en fjärde­del av ligans brittiska matcher i konkurrens med Sky. Priset för BT Sports blev 10 miljarder kronor för tre år.

Bonnierägda C More har koncentrerat sig på svensk sport med allsvenskan i fotboll och SHL i ishockey som trumfkort. I fjol sålde C More sina sport­rättigheter i Norge till TV2 för att hejda sina växande förluster i landet.

Inför framtida förhandlingar om sporträttigheter, näst på tur står Champions League, behöver C More pengar. Telia har pengar, men behöver innehåll. Därför pågår sedan en längre tid förhandlingar mellan Bonnier och Telia om ett gemensamt bolag. Genom att slå samman Telias ip-tv med C More skulle ett starkare bolag bildas. Pengar och kunder finns hos Telia, C More har rättigheter och marknadsföring via moderbolaget TV4.

För bara tre år sedan försökte Bonnier AB sälja C More, som de senaste fem åren har förlorat 1,5 miljarder kronor. För snart två år sedan tog den rutinerade Manfred Aronsson över som vd för C More och en stor satsning på att samordna Bonniers nättjänster inleddes. Utvecklingen på koncerngemensamma playtjänster, som har lagts ut på Ericsson, har försenats kraftigt och till stora delar havererat. I veckan meddelades att 40 konsulter sparkas ut och nu återstår att reda ut vem som ska betala vad. Den totala kostnaden för satsningen överstiger 300 miljoner kronor.

Digitalisering och samordning är två av Bonniers koncernchef Tomas Franzéns främsta budord. Det är därför osannolikt att Telia skulle få köpa en majoritetspost i C More, som är bärare av teknikutvecklingen.

I stället har Telia under förhandlingarnas gång visat intresse för att köpa en minoritetspost i TV4, som i motsats till C More är lönsamt och mindre risktyngt. Bonnier AB har å andra sidan aldrig ägt tv-distribution, vilket de skulle få genom Telias ip-tv.

Resumé har sökt koncerncheferna Tomas Franzén och Johan Dennelind för deras kommentarer. Bonnier AB:s informationsdirektör David Salsbäck meddelar att "vi kommenterar aldrig spekulationer om affärshändelser". Telias presschef Irene Krohn meddelar att "vi kommenterar aldrig rykten".

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.