Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Teliapappan rasar mot Aftonbladets höjning

Publicerad: 13 januari 2010, 09:41

Aftonbladets dörrförsäljare har börjat ta 15 kronor för tidningen. Det uppör ”Teliapappan” Roland Nordqvist. – Jag reagerade kraftigt, i dag köpte jag Expressen i stället som en protest, säger han till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetRoland NordqvistExpressen

”Teliapappan” Roland Nordqvist.

Aftonbladet har dörrförsäljare över hela landet. I helgen höjdes priset på tidningen kraftigt vid, från butikspriset på 11 kronor till 15 kronor, vid försäljning ute i stugorna.

– I helgen hade killen som brukar sälja Aftonbladet med sig en lapp från tidningen där det stod att man skulle betala 15 spänn för tidningen vid dörren. Under hela hösten hade det varit samma pris som i butiken. Jag reagerade kraftigt och hoppas att många fler gjorde samma sak, säger Roland Nordqvist, som spelar pappan i Teliia-reklamen, och fortsätter:

–  Jag tycker att det är märkligt. Prenumererar jag på en tidning får jag den till ett lägre pris och det här är ju samma typ av tjänst.

Ett av skälen till höjningen är att Aftonbladet ska kunna avlöna försäljarna bättre.
  .
– Jag tycker att Aftonbladet borde ha råd att betala sina dörrförsäljare utan att lägga en kvittolös extra avgift ovanpå, säger Roland Nordqvist.

Han skrev ett protestbrev som dörrförsäljaren fick ta med sig till sin chef, men än har han inte fått något svar.

I dag köpte han i stället Expressen (i butik), som en protest.

– Jag tror att Aftonbladet kommer att tappa många kunder på grund av det här, säger Roland Nordqvist.

Viktoria Gelin, Aftonbladets chef för dörrförsäljningen:

–  Det här är en service som våra ungdomar utför, och något som vi vill fortsätta med. För att vi inte ska tappa säljare och för att det ska bli lönsamt ekonomiskt har vi höjt priset.

–  Jag kan förstå hans reaktion, det är en stor prishöjning, och självklart är vi oroliga att våra ungdomar ska tappa kunder. Men vi har gått ut med annonser och informerat om detta och vi testade med högre pris i norr tidigare och då såg våra kunder inte det här som ett problem.

Efter Aftonbladets prishöjning höjde även Kvällsposten med 2 kronor. För Expressen och GT är priset hittills oförändrat.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.