onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Tema framtid i nya numret av Resumés magasin

Publicerad: 13 december 2022, 09:30

Foto: PetrStransky

Ta inte känslorna på för stort allvar. Framför allt inte rädslan för framtiden. Det säger Ida Hult, strateg och bolagsterapeut i årets sista nummer av tidningen Resumé.

Ämnen i artikeln:

NyheterMagasin

Billy Andersson

billy.andersson@resume.se


Vid det här laget – efter pandemier, krig och allt annat elände – borde vi veta att framtiden sällan blir som vi tänkt oss.

– Man kan trycka det, ja. Men det är snarare tvärtom. Vi stora händelser hemfaller vi i stället åt starka känslor. Vi förlorar snabbt perspektiv och ägnar oss mindre åt det vi verkligen skulle behöva, som nytänkande och kreativitet, säger Ida Hult i en intervju i nya numret av Resumé.

I sin bok ”Ärvda svar” lär hon ut hur vi ta oss ur gamla hjulspår och statiskt tänkande. Det är speciellt svårt i våra dystopiska tider.

– Ja, nästan alla – oavsett bakgrund – ser just nu en framtid med bara kaos och baksmälla. Det är lätt att det svarta tar över och man antingen radikaliseras eller passiviseras, och i stället ägnar sig åt köksinredning.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.

Dyster eller inte, framtiden är svårare än vad vi kan tro. Trots det kan vi dagligen i december månad få framtiden förklarad på morgonseminarier av olika framtidsprognosmakare. Men attt förutspå framtiden är svårare än man kan tro. Mycket svårare. Det finns undersökningar som visar att en pilkastande schimpans är ungefär lika bra som framtidsexperter på att förutse vad som händer om fem år.

Men det finns några få som är lite bättre än andra och använder lite effektivare metoder än andra. En av dem är svenske Malcom Murray som i nya Resumé berättar hur han tänker och om hur stor risken är för ett anfall mot jorden från yttre rymden.

Men allting är inte framtid. Vid presenterar även vad som egentligen hände under 2022, bland annat listar reklamfilmsregissören Gustav Egerstedt årets intressantaste skräckfilmer (nordisk dominans).

Vi har också läst gamla McKinsey Quarterly, byrån Ape_CC berättar vilken pop-stjärna som är mest avkopplande, hur Dark Brandon blev superhjälte i amerikanska mellanårsvalet, förklarar varför Khaby Lame är så sjukt stor på TikTok, lyssnar på Husqvarnas dataanalys och ger tips till de som fått för sig att starta ny byrå 2023.

Detta plus mycket annat och den här gången har designbyrån Bold gjort Resumés omslag plus en digital version av omslaget. Imponerande, tycker vi.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev