Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Tema liveshopping i nya numret av Resumés magasin

Publicerad: 29 april 2021, 07:12

Liveshopping fick sitt svenska genombrott när corona stängde ned butikerna 2020. Ett år senare visar det sig vara betydligt mer än ännu en säljkanal. – Det här kan påverka allt vi gör, säger Kjell & Companys omnikanalchef Fredrik Hällkvist i nya Resumé..


Ämnen i artikeln:

Resumé

En mobiltelefon på stativ med lite extra ljus, en ovan säljare som flackar med blicken och frågar om hen är live. Beskrivningen av liveshoppingens första svenska stapplande steg imponerar inte när hela världen är superproffsigt medialiserad. Eller det är kanske just därför som det blev en sådan oväntad framgång i Sverige. Fler och fler tröttnar på den tillrättalagda Instagramversionen och suget efter med autentisk kommunikation ökar. TikToks framgång är ett annat exempel.

I nya numret av Resumé tittar vi bakom liveshoppingens kulisser och hittar en kommunikationskanal som kan få större betydelse än vad vi anat för försäljning, kundinsikter, varumärkesbyggande och affärsutveckling. 

Det som fascinerar är att det inte är det givna som alltid blir succé. Vem hade trott att Kjell ‘& Company skulle bli den stora förebilden för liveshopping? Eller att det enkla och ibland ruffiga funkar bättre än det hårdstylade? Och att vi till slut har hittat en kanal för att bygga community runt varumärken?

Läs också om vad Neil Boorman, chef för TikTok:s inhousebyrå,  tror om liveshopping och förstå hur den amerikanska underhållningsversionen av liveshopping fungerar. 

24 augusti förra året skulle Polarbröds nya bageri i Älvsbyn invigas. Sent kvällen innan fick kommunikationschef Helena Rönnmark ett telefonsamtal: bageriet brann. Dagen efter fanns det bara sotiga rester av byggnaden som skulle invigas. Men redan samma dag förklarade huvudägaren och koncern-vd Karin Bodin att bageriet skulle byggas upp igen.

Det blev en början på en historia om hur man bygger varumärke under kris. I dag, några månader innan första etappen av ny-nya bageriet ska invigas, är Polarbröd populärare än någonsin. Vi har hela historien.

Som vanligt är tidningen Resumé en guldgruva för den som vill förstå hur svensk kommunikation- och marknadsföring fungerar. Här berättar Per Robert Öhlin om hur hans nya bok Oreklam kom till, vi listar Sveriges viktigaste grillinfluencers, analyserar nyhetsbrevets nya disruptiva potential, låter varumärkena Mat.se och Mathem duellera, byrån Markus förklarar varför surrealistisk reklam är så bra och djupdyker i den nya mammarollen på sociala medier. 

Och det var bara ett axplock av allt man kan ta del av i Resumé nr 4 2021.

Ingen prenumeration? Lugn det löser du här

 

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Resumé

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.