Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Teracom riskerar förlora miljard på danska Boxer

Publicerad: 2 mars 2011, 16:35

Teracom riskerar en miljardförlust på sin danska betal-tv-satsning till 2020. Samtidigt går den finska betal-tv:n med förlust. Men Teracoms kommunikationschef Johan Bobert värjer sig: – Vi bedömer risken att förlora på betal-tv som hanterbar.


Ämnen i artikeln:

Boxer

truetrue2020-03-02T17:34

Även danskarna kan nu bli vän med Boxer-Robert. Men frågan är hur många som vill. I dag bedöms Boxer ha högst 70 000 kunder jämfört med nära 700 000 i Sverige.

Bara om Teracom bjuder dotterbolaget Boxer på sändningskostnaderna kan den danska betal-tv-satsningen gå runt (se kalkylen). Johan Bobert förnekar att Boxer har gjort glädjekalkyler:
– Sändningskostnader låg med i betal-tv-kalkylen långt innan vi köpte BSD. Det finns synergier mellan länderna. Vi måste bli större än den svenska­ marknaden när marksänd betal-tv i Sverige stagnerar. Att expandera i grannländerna är det minst riskfyllda.

Beslutet om internationell expansion togs av styrelsen för tre år sedan. Tobias Henmark är bolagsförvaltare vid finansdepartementets enhet för statligt ägande och representerar ägaren staten i Teracoms styrelse.

Han jämför den danska satsningen med 2003, då skattebetalarna tvingades rädda Teracom med 500 miljoner kronor, pengar som sedermera har betalats tillbaka.
– Då var det mycket kritik mot Teracom, som gjorde två stora satsningar samtidigt. Bolaget etablerade en kundstock för Boxer och byggde ut nätet för digitala tv-sändningar.

Samma år trädde lagen om elektronisk kommunikation i kraft. Den byggde på EU-direktiv som syftade till ökad konkurrens under Post- och telestyrelsens tillsyn.
– Därför ändrade regeringen 2005 ägardirektiven till Teracom som i huvudsak verkar på en konkurrens­utsatt marknad.

Men i Teracoms bolagsordning står bara att företaget ska erbjuda en grundläggande infrastruktur över hela landet och agera ­affärsmässigt. Ingenstans sägs att Teracom ska riskera våra pengar på ut­ländska marknader.
– Teracom har ingen ­nationell begränsning, påpekar Tobias Henmark. Bolaget ska agera utifrån marknadsvillkoren. Teracom har ­löpande bedömt om det finns affärsmöjligheter på andra marknader.

Första satsningen blev betal-tv på Irland, men Teracom backade senare ur. Förlusten stannade vid 15–20 miljoner kronor och mycket arbete i onödan.

Sedan har Teracom köpt Plus TV i Finland, det danska marknätet och startat Boxer i Danmark.

Utlandssatsningen har dragit förluster kring en halv miljard kronor.
– Teracom har gått mycket bra i Sverige och de goda åren har skapat ett handlingsutrymme, säger Tobias Henmark. Har man en god position är det väl inte fel att utnyttja möjligheterna på andra marknader.

Under 2010 försämrades resultatet inom affärsområdet betal-tv med omkring en halv miljard kronor. Teracom lever på sitt de facto-­monopol i det svenska marknätet. En kalkyl visar att Boxer Danmark riskerar förluster på 1,2 miljarder till 2020.
– Ingen satsar med en negativ kalkyl, säger Tobias Henmark.

Men känner du igen siffrorna?
– Det vore förmätet av mig att diskutera affärshemlig­heter i medierna.

Är det en bra satsning i Danmark?
– Det är väl bra att Teracom som har erfarenhet av att utveckla digital-tv får omsätta det i praktiken.

Är det rimligt att ett svenskt statligt företag satsar Boxer­kundernas pengar på att subventionera dansk digital-tv?

Tobias Henmark svarar med en motfråga:
– Är det rimligt att det finns internationella företag?

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Boxer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.