Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Testar betalvägg med tid som valuta

Publicerad: 8 Oktober 2013, 12:27

Tidningen Sports Illustrated.

Printprodukten Sports Illustrated testar en ny betalvägg som gör att läsarna får tillgång till en artikel om man tittar på en 30-sekunders reklamvideo först.


Ämnen i artikeln:

Sports Illustrated

”Vad är mer värdefullt pengar eller din tid?”

Selectable Media har testats konsumenternas vilja att titta på videoannonser för att få gratis wifi, musik och spel.

Sports Illustrated-projektet är bolagets första test hos ett konsumentmagasin, enligt Adweek.

Tidningen  konstaterar att nya konsumtionsmönster har lett till att man prövar  olika betalväggar och det med varierande framgång.

The Dallas Morning News och San Francisco Chronicle har precis lags ned sina betalväggar, enligt Adweek.

Adweek  menar också att med surfplattornas snabba utbredning och alltmer  konkurrens om läsarna kan det bli att vissa läsare aldrig blir betalande  prenumeranter.

Selectables affärsmodell går dock ut på att  konsumenten i stället betalar med sin tid som valuta.

Konsumenten  erbjuds ett antal annonsörer att välja mellan för att kunna gå vidare  och läsa en artikel.

Så fort läsaren har tittat klart på den reklam som man har valt så  finns artikeln tillgänglig under 24 timmar.

Resonemanget går ut på  att om människor får ett antal reklamvideos att välja mellan är det mer  troligt att man kommer ihåg budskapet och därefter köper produkten.

Adweek  konstaterar samtidigt att Salon prövade något liknande för ett  decennium sedan, medan Genesis Media har gjort det alldeles nyss.

– I  slutänden handlar allt om att alla publishers vill hitta ett sätt att  öka sin prenumerationsbas, säger Matt Minoff, vd på Selectable Media  till Adweek.

Sports Illustrated-testet är blygsamt i sitt nuvarande  skede och har endast applicerats på några stories.

Selectable  hävdar att 50–70 procent av Sports Illustrated besökare väljer att gå vidare och välja en reklamfilm, men Sports Illustrated har inte velat kommentera några  testresultatet, enligt Adweek.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Sports Illustrated

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.