Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Testet ger ytterligare bevis för autoplay-annonsers mätproblem

Publicerad: 15 Februari 2019, 07:26

Annonsör testade autoplay-annonser i syfte att undersöka om effekten och mätbarheten stämmer överens med verkligheten, Youtube rensar upp och Amazon skrotar kontorsbygget i New York.


Ämnen i artikeln:

FacebookMorgonsvepetYoutube

Autoplay-annonser i artiklar, så kallade outstream video ads, har varit föremål för debatt ett tag. I Sverige finns dessa annonsformat främst i kvällspressen. Bland annonsörer och byråer har det bland annat funnits en oro för att annonsen fortsätter spela även om personen som tittar skrollat bort från videospelaren.

Nu har en annonsör, som enligt Digiday vill vara anonym, testat att köpa annonsformatet från olika återförsäljare i syfte attundersöka effekten och mätbarheten stämmer överens med verkligheten. Det visade sig att i vissa fall överträffade annonsens "completion rate" "viewability rate". Annonsören drog därigenom slutsatsen att annonsen fortsatte rulla även efter att tittaren skrollat bort från videon. Det äventyrar annonsörernas möjligheter att utvärdera annonsens prestanda baserat på "completion rate".

LÄS MER: Aftonbladet ökade 300 procent i MMS mätningar – så gick det till

Amazon skrotar kontorsbygget i New York
De senaste åren har spekulationerna om en eventuell Sverigeetablering gått varm i medierna. Hittills har den uteblivit. Det har också bygget av ett huvudkontor i New York, som bolaget fått löfte om tre miljarder dollar i subventioner som incitament för. Att planerna nu skrotas skyller bolaget på kritik från lokalpolitiker. Det skriver Amazon själv på sin blogg, enligt Di Digital.

Youtube försöker rensa upp
Under flera år har kritik riktats mot Youtube för att plattformen inte städat upp tillräckligt när det kommer till videos som sprider konspirationsteorier och hat. Nu gör bolaget ett seriöst försök att rensa upp, genom att i grunden förändra systemet för att rekommendera och lyfta fram videor. Det skriver Dagens Nyheter.

– Youtubes förändring är en stor seger som kommer att rädda tusentals. Det är bara början på en mer human teknik. Teknik som stärker oss i stället för att vilseleda de mest utsatta av oss, säger Guillaume Chaslot, som själv varit utvecklare på Youtube men de senaste åren kritiserat bolaget, i ett meddelande på Twitter.

Uppgifter: Facebook spårar personer man anser vara hot
Facebook övervakar och spårar användare som företagets säkerhetsteam anser vara potentiella hot mot företaget, enligt uppgifter från källor till CNBC. Facebook spårar helt enkelt personens geografiska position. Vad är det för typ av hot då? Det kan röra sig om hot mot enskilda personer eller mot något av företagens kontor. Enligt CNBC har Facebook upprättat en lista över personer de anser vara hot, utan att personerna själva vet om att de finns på listan eller att de övervakas. Facebook har inte kommenterat uppgifterna.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Ämnen i artikeln:

FacebookMorgonsvepetYoutube

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.