Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag26.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

The Ark åker på ny momssmäll

Publicerad: 3 December 2012, 17:31

Omslaget till The Arks one shot innehållande albumet "In full regalia"

2011 gav The Ark ut en tidskrifts-one shot innehållande gruppens kommande album "In full regalia". Skatteverket ansåg att publikationen är mer att betrakta som en skiva än en tidning vilket skulle innebära 25 procent i moms i stället för tidningsmomsen på 6 procent. The Ark överklagade, men får nu avslag i Stockholms Kammarrätt


Ämnen i artikeln:

The Ark

I samband med att The Ark släppte sitt album år 2011 handlade det inte om ett konventionellt skivsläpp. Albumet följde albumet med en inplastad tidsskift som såldes i butik.

Tilltaget hyllades och röster höjdes om att det här var vägen framåt för skivbranschen. Men Skatteverket var inte lika begeistrade eftersom gruppen med lanseringsmetoden betalade tidskriftsmoms på 6 procent istället för skivmoms på 25 procent. The Ark krävdes därför på momsskillnad.

I en överklagan gjorde företaget som gav ut tidningen anspråk på att bara betala 15 procent av det värde som ges den högre momssatsen. Nu har Kammarrätten i Stockholm beslutat att avslå överklagan. Det skriver nyhetsbyrån Siren.

Skatteverket anser att 80 % av värdet ska ha moms på 25 procent (skivmoms) medan resten har moms på sex procent (moms på tidningen) - en ökning av skatten med drygt 250.000 kronor.

Tidigare i år beslutade Högsta Förvaltningsdomstolen att skiva och tidning ska betraktas som separata produkter.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

The Ark

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.