Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

The Guardian ber om pengar av läsarna för Brexit-bevakningen

Publicerad: 30 juni 2016, 09:56

Katharine Viner, chefredaktör på The Guardian.

The Guardian har tvingats till stora åtstramningar eftersom förlusterna skenar och pengarna i kassan tryter. Efter Brexit-bevakningen ber chefredaktören Katharine Viner sina läsare om pengar i efterhand.


Ämnen i artikeln:

BrexitThe Guardian

De senaste åren har The Guardian satsat hårt på att driva trafiktillväxt till sin öppna sajt. Med prisvinnande journalistik har de lyckats väl med att locka en global publik. Men tidningen har år efter år gått med brakförlust, och i vintras tvingades de dra i handbromsen. Beskedet i januari att var att de ska kapa 20 procent av kostnaderna under de kommande tre åren. Utvecklingen beskrevs nyligen i en krönika av DN:s chefredaktör Peter Wolodarski med den alarmistiska rubriken "En isande varning om vart gratisfilosofin leder"

På midsommarafton, dagen efter att Brexitomröstningen avgjorts, slog The Guardian trafikrekord på sajten med 17 miljoner läsare och 77 miljoner sidvisningar. Men istället för att fira med jubel och klang väljer chefredaktören Kathrine Viner att gå ut och be läsarna om pengar.

I en krönika skriver hon:
"Om du värdesätter Guardians bevakning av Brexit, så snälla bidra med en slant (...) Oavsett vilken sida i EU-frågan du står på så betyder det att vi går in i en period med stor politiskt och ekonomisk osäkerhet. Guardians roll är att göra snabb, välinformerad, tillgänglig och smart journalistik. Det är viktigare än någonsin"

Kathrine Viner föreslår att läsarna gör en engångsinsättning eller att månadsvis betalar fem pund (cirka 75 kronor).

"The Guardian, precis som resten av mediebranschen, befinner sig i en väldigt utmanande ekonomisk situation. Att producera genomarbetad och förjupad journalistik är svårt och dyrt. Men att stödja oss är inte det" uppmanar chefredaktören.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

BrexitThe Guardian

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.