Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

The Guardian säger nej till bensinreklam – inspirerade av svenska Dagens ETC

Publicerad: 29 Januari 2020, 14:43

The Guardian tar beslutet att bli helt fossilfria genom att tacka nej till annonser från bensinbolag. Inspirationen kommer från Dagens ETC som valde samma väg för fyra månader sedan.


Ämnen i artikeln:

The Guardian

Den brittiska dagstidningen The Guardian har gjort sig kända för sin kvalitetsjournalistik, men också för valet att låta alla artiklar vara öppna på sajten och gå i bräschen när det gäller att bygga upp ett affärsben på frivilliga donationer från läsarna bland de etablerade mediebolagen. I dagsläget har tidningen en upplaga på 130 000 läsare och omkring 130 miljoner unika besökare i månaden världen över.

Under onsdagen gick den avgående tidningschefen Anna Bateson och intäktschefen Hamish Nicklin ut med beskedet att tidningen i fortsättningen kommer att säga nej till fossila bränslen.

”Vårt beslut bygger på att den här industrin har satt sig på tvären mot framsteg för klimatet i decennier”, skriver de i ett gemensamt uttalande.  

Enligt The Drum är det fortfarande oklart hur beslutet kan komma att påverka tidningens intäkter och hur mycket annonspengar som i dagsläget kommer från bensinbolag. 

I dagsläget står annonserna för omkring 40 procent av Guardian Media Groups totala intäkter och fossila drivmedel står för en betydande andel av printannonseringen i Storbritannien.

The Guardians beslut kommer fyra månader efter att den svenska vänsterorienterade dagstidningen Dagens ETC valt att tacka nej till bensinbolag. Till skillnad från The Guardian tackar den svenska tidningen även nej till bilannonsörer. Valet att tacka nej ska vara tydligt inspirerat av Dagens ETC:s vägval som inte har fått några ringar på vattnet i den svenska tidningsbranschen. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

The Guardian

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.