Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Thelma & Louise vd om konkursen: ”Hösten var extremt tuff”

Publicerad: 13 December 2016, 12:23

Anders Helgeson,vd Thelma & Louise.

Foto: CARL EDLOM/NWT

Inte ett enda nytt uppdrag på hela hösten och ett förlustprojekt i våras fällde Thelma & Louise. Det säger vd Anders Helgeson till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Thelma/LousieThelma & LouiseKonkursProduktionsbolag

Den 1 november blev det känt att produktionsbolaget bakom succéprogrammet "Historieätarna" försatts i konkurs.  I dag kom konkursbouppteckningen som visar att Thelma & Louise har 14 miljoner kronor i skulder, men bara två i tillgångar. 144 leverantörer blir blåsta på totalt 5,1 miljoner kronor, vilket Resumé rapporterade om tidigare i dag. Nu berättar vd:n Anders Helgeson om skälen bakom konkursen.
– I rådande klimat är det jättesvårt att få betalt som produktionsbolag. Det tror jag de flesta i vår storlek skulle skriva under på. Så lönsamheten överlag har varit dålig, men hösten var extremt tuff. Vi fick i princip inte in några nya uppdrag från juli och framåt och det är såklart den största anledningen till konkursen, säger han till Resumé.

Du har talat om "ett stort förlustprojekt under våren, var det SVTs "Tänk om" med Fredrik Lindström?
– Det fanns ett projekt som gick sämre än vi räknat med och det känns oseriöst och ointressant att kommentera vilket det var. Det jag kan säga är att situationen inte uppstod på grund av yttre omständigheter eller problem med uppdragsgivaren, utan det var en rad faktorer internt i projektet som gjorde att det drog ut på tiden, att vi inte lyckades hålla budget och att vi fick ta ur egen kassa för att rätta till och leverera hög kvalitet.

När insåg ni att ni var på obestånd och vad gjorde ni åt det?
– Hösten var som sagt tuff, men vi behöll vår fantastiska personal i förhoppning om att trenden skulle vända och uppdragen skulle börja komma in. Vi har varit med om toppar och dalar varje år. Vi skar ned på det vi kunde i form av utgifter kopplade till kontoret och vi delägare avstod delvis från lön.

När upprättade ni kontrollbalansräkning?
– Efter en omorganisation för några år sedan, då vi anställde produktionschef och ekonomichef, har vi veckovis haft genomgångar av den ekonomiska ställningen. Tack vare detta hade vi inga svårigheter att avgöra när kontrollbalansräkning skulle upprättas i enlighet med de regelverk som gäller för aktiebolag. Vi hade samtal in i det sista med externa finansiärer om att hitta en lösning, men tyvärr gav det inget resultat och konkursen blev oundviklig.

Vad händer nu, ska ni starta om i nytt bolag?
– Vi har knappt landat i detta, men alla kommer att resa sig och fortsätta i branschen. Vi är alla fortfarande goda vänner. Det är inte aktuellt att köpa inkråmet och starta ett nytt bolag.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.