Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Thomas Mattsson Årets branschpersonlighet

Publicerad: 15 maj 2013, 08:25

Thomas Mattsson.

Foto: Jonas Eltes.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson utsågs till Årets branschperssonlighet under Stockholm Media Week i dag.


Ämnen i artikeln:

Thomas MattssonStockholmMediaWeek

Thomas Mattsson är Årets branschpersonlighet. Expressens chefredaktör ville framhålla kraften för papperstidningen när han mottog priset under Stockholm Media Week.

– Vi har försökt göra innehåll på nya sätt. Jag bloggar, jag poddar, men är inte särskilt bra på Instagram. Jag är nöjd med de steg vi har tagit i vår tv-satsning. Samtidigt är jag stolt när jag säger att vi är en tidningsproducent. Det är fem miljoner svenskar i dag som läser en papperstidning. Det är här vår huvudmålgrupp finns, säger Thomas Mattsson.

På frågan om han skulle kunna se sig själv i en publisherroll i ett scenario där Expressens vd Bengt Ottosson slutar svarade Thomas Mattsson att han "inte har för lite att göra".

– Den dagen jag får sluta av någon anledning kommer jag att sova, säger Thomas Mattsson som samtidigt refererade till hur det gick till när DN:s vd Gunilla Herlitz blev publisher för Dagens Industri.

– När hon svarade att hon inte ville ta över vd-rollen efter Hasse Olsson fick hon motfrågan: men då vet du inte vem du får som vd. Efter det Gunilla Herlitz på sig publisherrolllen, säger Thomas Mattsson.

I fjol vann Spotifys grundare Daniel Ek.

Juryn bestod av Rolf van der Brink på Dagens Opinion, Niclas Rislund på Dagens Media, Douglas Roos på Nyheter24 och Fredrik Thambert på Resumé.

Övriga nominerade till Årets Branschpersonlighet var : Anna Bråkenhielm, vd Scandinavian Studios, Sigge Eklund, författare och podcastprofil och Anna Serner, vd Svenska Filminsitutet. Ted Valentin, webbentreprenör.

Expressens chefredaktör tog hem priset Årets branschpersonlighet med motiveringen:

”Årets Branschpersonlighet väcker känslor och engagemang. Han vågar ta icke-konventionella beslut och bangar aldrig en debatt. Få mediechefer missionerar så ihärdigt för sitt medieslag - oavsett om det gäller journalistik eller affärsmodell. Han är lyhörd, intresserad och vet att framgång endast nås genom blod, svett och tårar. Han utmanas varje dag av stenhård konkurrens, kryddat med en offline-publicism i dramatisk förändring. Under 2012 har han öppnat fler kanaler – för både journalistik och annonser – med live-tv, debattprogram och nyhetsmagasin bygger han ett mediehus för framtiden.”

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.