Media
Thomas Mattsson hyllar nedläggning av BBC Food
Publicerad: 18 maj 2016, 10:44
Foto: BBC och Jonas Eltes
Expressens chefredaktör välkomnar beskedet att brittiska BBC Food läggs ner, eftersom det minskar marknadspåverkan för kommersiella aktörer.
MF
Mårten Färlin
Likväl som i Sverige har det i England länge pågått en livlig public service-debatt. I veckan aviserade det brittiska public service-bolaget BBC att man ska stänga sajten BBC Food och tömma receptbanken på 11 000 recept. Det berör bland annat recept från kändiskockarna Nigella Lawson, James Martin and Mary Berry. Anledningen är att man ska spara 15 miljoner pund årligen och samtidigt minska sin marknadspåverkan på kommersiella aktörer. Nya recept från matprogram ska dyka upp på BBC:s sajt, men bara finnas tillgängliga i 30 dagar. Beslutet kommer inte heller påverka de kommersiella delarna som BBC Good Food.
Expressens chefredaktör Thomas Mattsson rasade hösten 2015 mot lanseringen av SVT:s nya receptsajt där man samlade tusentals recept från SVT Gomorrons sändningar genom åren, eftersom den innebar en direkt konkurrent till kommersiella aktörer som Mitt kök (Expressen) och Recept (TV4). Tidigare har också också varit kritisk mot ungdomssatsningen Edit.se.
Han tycker, i enlighet med vad han sa i höstas, att det finns två saker som är positiva med BBC-besked som kom den här veckan.
– Dels att BBC tar intryck av public service-debatten och agerar för att på ett kostnadseffektivt sätt anpassa sin verksamhet så att exempelvis inte matsajten har för stor marknadspåverkan för kommersiella och privatägda magasinssajter, dels att engagemanget för BBC´s innehåll är så stort att BBC ändå kommer tillgängliggöra recept på den kommersiella matsajt som BBC också driver, säger Thomas Mattsson och fortsätter:
– I Storbritannien är det en livlig och konstruktiv diskussion om BBC, och det förefaller som om man på BBC är måna om att respektera mångfalden. Ett exempel på detta är ju att BBC nu ska vara med och finansiera lokaltidningsjournalister.
Över 100 000 personer i England har skrivit under en namninsamling för att rädda matsajten och dess recept.
Senast i mars uppmanade Medieutredningen Kulturdepartementet till att utreda en ny konkurrensbedömning av public service i Sverige, för att upprätthålla en sund balans på den svenska mediemarknaden. Uppmaningen välkomnades av Public Service-kommissionen.