Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Thomas Mattsson: ”Mitt rykte har sina fördelar”

Publicerad: 23 Mars 2017, 12:58

Thomas Mattsson.

Foto: Lindsten & Nilsson

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson intervjuas i nya numret av Resumé. Här är ett smakprov.


Ämnen i artikeln:

MediebranschenThomas MattssonExpressen

Thomas Mattsson har varit Expressen trogen nästintill hela sitt yrkesverksamma liv. Den journalistiska karriären fick en flygande start i hemstaden Enköping och därifrån var vägen in till Marieberg inte lång. Åtminstone inte för den som var ambitiös, envis och målmedveten.

Expressen omges av en myt som säger att din status på redaktionsgolvet inte avgörs av hur smarta formuleringar du svänger dig med utan hur många byline du producerar på en vecka. Den som jobbar hårdast och mest vinner. Thomas Mattsson är mannen som personifierar den myten. Ryktet gör gällande att han praktiserar "management by setting an example". Ständigt uppkopplad, tillgänglig och knivskarp.
– Att jag skulle vara arbetsnarkoman tycker jag är överdrivet. Jag är nog den chefredaktör på Expressen som har gått hem tidigast. Men jag måste erkänna att mitt rykte har sina fördelar, säger han.

Avgränsningarna mellan fin- och fulmedier har suddats ut i den digitala transformationen – i dag jagar alla samma mediekonsumenters sidvisningar, unika besök och spenderade tid. De tidigare komplementsmedierna har visat sig vara bäst rustade för den nya verkligheten och vuxit till mediehus med undersajter, bilagor, magasin och tv-kanaler. En allmän förflackning, säger den som är lagd åt det konservativa hållet.

Thomas Mattsson väljer ett finare ord: triangulering. En tidigare diversifierad mediemarknad blir likformad när de olika aktörerna rör sig in mot mitten.
– Det finns en allmän bild av Expressen av att vi mest skriver om skandaler, nöjen och sport. Men jag vet vad vi publicerar och kan konstatera att det är en väldig skillnad på vad folk säger att Expressen är och vad vi egentligen publicerar, säger Thomas Mattsson.

Läs resten i månadens nummer av Resumé som kommer ut i dag. Ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här.

Jonas Malmborg
red@resume.se

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.