Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Thomas Mattsson starkt kritisk till Schibsteds sorti från KIA-Index

Publicerad: 28 December 2016, 14:21

Thomas Mattsson

Foto: Jonas Eltes

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson anser att Schibsteds beslut att dra tillbaka samtliga av sina sajter från den gemensamma valutan KIA-Index leder till mindre transparens och överblick.


Ämnen i artikeln:

Thomas MattssonKia-IndexSchibstedExpressen

Under onsdagseftermiddagen stod det klart att Schibsted har tagit beslutet att dra sig ur den gemensamma valutan KIA-Index. Från årsskiftet kommer webbplatser som Afonbladet, SvD och Blocket inte längre att redovisas där.

Bakom beslutet säger sig koncernledningen se en utveckling där unika webbläsare tappar i betydelse och där arbetet gentemot annonsörerna mer och mer handlar om att hitta skräddarsydda lösningar.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson tycker att Schibsteds beslut att lämna KIA-Index visar på en tendens där Aftonbladet övergett mätningar när konkurrenten tar andelar.

– Varje enskilt beslut att överge en gemensam valuta, oavsett om den är TS-upplagemätning eller KIA-Index, betyder mindre transparens och sämre möjligheter till branschöverblick. Expressens generella hållning är att det är bra för både mediebolag och annonsörer med överblick, och därför har det hittills aldrig varit Expressen som tagit initiativ till att lämna valutor, säger Thomas Mattsson till Resumé.

Vad innebär det för branschen i stort?
– Vi har ju varit med om detta förr: när Expressen åter blev störst i print så lämnade Aftonbladet TS-mätningen, när Expressen TV en vecka blev störst på KIA-index webb-tv så hoppade Aftonbladet TV av den listan veckan efter... så jag har redan tidigare offentligt sagt att det bara varit en tidsfråga innan de börjar kritisera "unika besök" med, givet att Expressen ju gått från till exempel mindre än 20 procents marknadsandel till 46 procent för mobilen.

Kommer ni att följa samma väg?
– En gemensam valuta förlorar sitt värde om inte alla är med, och det går inte att ha gemensamma valutor om en aktör bara är med så länge som den är nummer ett men konsekvent lämnar det gemensamma när den tappar marknadsandelar. Det är som om man mitt i en fotbollssäsong plötsligt vill sluta räkna poäng utan istället bara målskillnad bara för att man förlorat några matcher. Jag tycker inte man gör så, men nu är det bara att förhålla sig till faktum.

Håller du med om argumentet om att unika besökare har tappat i betydelse?
– Nej. Det är riktigt att det är viktigt att skapa bra annonsmiljöer som generar värden åt våra kunder, och därför har vi på Expressen en extremt offensiv satsning på data med bland annat andra interna värden än de som redovisas på KIA-Index. Men det är samtidigt bra med jämförelser, räckvidd är också ett viktigt mått - utan KIA-Index hade ju branschen exempelvis inte vetat att Expressen nu har 46 procents marknadsandel gentemot Aftonbladet mobilt och att vi ökar hela tiden.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.