Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Thomas Peterssohn om spruckna affären: "Ekonomiska faktorer"

Publicerad: 2 December 2015, 09:20

Thomas Peterssohn, koncernchef Mittmedia.

Foto: Andreas Elgstrand

”Idén som sådan är fortfarande relevant, men förutsättningarna för en uppgörelse finns inte”, säger Mittmedias koncernchef Thomas Peterssohn apropå den spruckna affären med Schibsted.


Idag står det klart att avsiktsförklaringen mellan Mittmedia och Schibsted bryts upp och att de båda i dagsläget inte kommer inleda ett samarbete. Thomas Peterssohn låter besviken, men betonar att det är ett gemensamt beslut.

– Vi har kommit fram till att det blir svårt att sätta en affär som det ser ut just nu. Det är inte så att vi ser det som ett problem – det är bara ett konstaterande. Di har valt detta gemensamt, men samtidigt stänger vi inga dörrar för framtida samarbete. Vi ser fortfarande att det finns strukturella utmaningar i branschen och att vi måste hjälpas åt. Så idén är relevant, men förutsättningarna finns inte där nu, säger Thomas Peterssohn till Resumé.

Vad beror det främst på?
– Ekonomiska faktorer.

Berätta mer?
– Jag kan inte kommentera det på grund av sekretess.

Har Konkurrensverket haft något att säga?
– Nej, de har inte varit med i förhandlingarna.

Vad händer nu?
– Nu fokuserar vi på vår verksamhet där vi har mycket att jobba med, både vad gäller Mittmedia och Promedia. Allt fokus ligger på det interna arbetet.

Ni skulle väl samarbete med Schibsted kring plattform? Hur blir det med detta?
– Den har varit med under diskussionerna, ja. Men vi har inget samarbete kring plattform idag, Mittmedia har sin egen plattform, säger Thomas Peterssohn.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.