Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Thorbjörn Larssons skrytchock

Publicerad: 12 juni 2008, 12:40

Dagens Nyheter gör tre sidor i dag om tidningens femprocentiga ökning i senaste Orvesto-mätningen. – Vi ökar mest i svensk dagspress, säger chefredaktören Thorbjörn Larsson.


DN:s chefredaktör Thorbjörn Larsson.

Det beror på hur man ser det. Metro Skåne stod för den högsta procentuella höjningen bland morgontidningarna med en ökning på 9,49 procent. DN ökade räckvidden med 41 000 (4,81 procent) till 894 000 under perioden januari-april, jämfört med samma period i fjol. På söndagarna ökade DN med 7 procent till 903 000.

Det är glada miner på bilderna av DN:s personal med Thorbjörn Larsson i spetsen, och det poängteras att huvudkonkurrenten Svenska Dagbladet ”endast” ökade med 1 procent till 486 000 läsare på vardagar under samma period, och att SvD gick framåt med bara 2 procent på söndagarna till 484 000 läsare.

Enligt Thorbjörn Larsson beror inte DN:s uppgång på graitisdistributionen.

– Nej, totalt sett har vi minskat gratisdistributionen,. Vi har fått fler trogna prenumeranter tack vare ett bra jobb på upplageavdelningen och att fler upptäcker DN genom andra kanaler som DN.se och Mobil-DN, säger Thorbjörn Larsson i DN.

Ökningen på söndagarna beror enligt Larsson på förbättringen av DN Söndag samt nylanseringarna av Din Ekonomi och Mera Sport.

SvD gör ett stort nummer av att Näringsliv fortsätter att vara störst, större än   Dagens Industri. DI:s räckvidd minskade till 405 000 (406 000), men Näringsliv minskade till 422 000 (429 000) och gapet minskade alltså.

Sydsvenskan ökade sin räckvidd från 293 000 till 311 000, vilket ger en ökning på 6 procent. Göteborgs-Posten ökade 2,87 procent.

På kvällstidningsfronten: Expressen/GT/Kvällsposten minskade med 7 procent och är nu bara strax över miljonen – 1 001 000. Sport-Expressen backade med 11 procent till 674 590.

Aftonbladet föll 8 procent till 1 202 000 läsare och   Sportbladet med 12 procent till 969 859 läsare.

Fotnot: Resume.se har sökt Thorbjörn Larsson.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.