Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Tidigare Aftonbladet vd:n växlar upp

Publicerad: 2 April 2015, 23:22

Anna Settman.

Foto: Andreas Elgstrand.

I höstas drog den tidigare Aftonbladet vd:n Anna Settman i gång riskkapitalbolaget Springfield. Nu letar hon efter nya digitala startups – bland annat inom medieindustrin – att investera 120 miljoner kronor i.


Ämnen i artikeln:

Anna SettmanAftonbladet

Det var tillsammans med internetveteranen Anders Lindqvist som Anna Settman drog i gång Springfield. Då var tanken att investera 300.000 till 500.000 kronor per år i ett 20-tal startups.

Nu växlar bolaget upp, och kommer att investera betydligt mer under en femårsperiod, enligt källor till Breakit. Det rör sig om 24 miljoner kronor per år under en femårsperiod – alltså 120 miljoner kronor.

Medieindustrin kan bli aktuell att investera i – men då snarare inom nischade sociala medier än nyheter.

– Man kan vara intresserad av något som är supersmalt men om tjänsten finns över hela världen kan man ändå få väldigt många användare. Vi har ju haft featurejournalistik, om allt från jakt till inredning, under väldigt lång tid. Där tror jag att det kommer att hända mycket, säger Anna Settman i Breakits podcast.

Under våren 2012 lämnade hon posten som vd på Aftonbladet och har innan hon startade riskkapitalbolaget också jobbat på MTG.

Varför var Aftonbladet så framgångsrikt i förhållande till Expressen?
– Det vi vann på var inte att vi var smartare eller hade bättre analyser utan att vi vann på var att vi hela tiden gjorde saker. Några blev bra och några blev dåliga. Det tror jag är nyckeln till framgång i alla branscher - att när man är i förändring vågar att hela tiden ta små steg. För det värsta som kan hända är att man blir stillastående.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Anna SettmanAftonbladet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.